De dalende gevangenispopulatie in Nederland

Hilde Wermink, universitair docent bij het Instituut voor Strafrecht & Criminologie, is geïnterviewd over dit thema door voor een artikel in US News dat op 13 mei is gepubliceerd.

Zij heeft kort uitgelegd hoe beslissingen in Nederland worden genomen in vergelijking met beslissingen in de Verenigde Staten, en ze heeft haar onderzoek besproken waarin op verschillende manieren is gekeken naar effecten van gevangenisstraf op criminaliteit. In dat onderzoek staan onder andere effecten van de duur van detentie, het incapacitatie-effect en effecten van gevangenisstraf ten opzichte van alternatieven centraal. Ze zegt onder andere dat vergeleken met de Verenigde Staten de Nederlandse rechters minder vaak geneigd zijn een gevangenisstraf op te leggen, en vaker een boete of een taakstraf opleggen. Ook geeft ze aan dat haar onderzoek uitwijst dat werkstraffen en elektronische detentie effectiever lijken te zijn dan reguliere gevangenisstraffen.

Binnen haar VENI-project onderzoekt zij momenteel hoe gevangenisstraffen werken voor verschillende individuen en hoe de gevolgen gevangenisstraf op crimineel gedrag kunnen worden begrepen.

Lees hier het artikel van US News