28 EU-burgers in Leiden geportretteerd door 7 antropologen

De Belgische Annick Dezitter viert 3 oktober met hart en ziel. Ze is een fanatieke Leidenaar geworden. Haar portret is onderdeel van Leiden meets Europe: 28 portretten van EU-burgers in Leiden. Stadsfotograaf en derdejaars student Culturele antropologie Wilke Geurds vertelt.

De zeven Stadsfotografen van Leiden, allemaal verbonden aan het instituut Culturele antropologie en ontwikkelingssociologie, portretteerden voor de tentoonstelling Leiden meets Europe uit elk EU-land iemand die in Leiden woont. Student Wilke Geurds (20) is een van de fotografen, ze maakte vier van de portretten.

Magische ontmoeting

‘We spraken af op hun favoriete plek in de stad, zij namen een voorwerp of recept uit hun land van herkomst mee en vertelden hun persoonlijke verhaal. Ze ontvingen ons allemaal zo hartelijk! Ik sprak een koppel uit Luxemburg (foto boven dit artikel, red.), zij hadden een pretzel gebakken. Rond Pasen vieren ze in Luxemburg traditioneel Pretzel-zondag, dan geeft de man als teken van liefde een Pretzel aan de vrouw. En met de mevrouw uit Slowakije had ik een prachtige ontmoeting in de Hortus. Ze had een rok uit haar geboorteland aan die met een speciale blauwdruktechniek was bedrukt, magisch was het.’

De Belgische Annick Dezitter, een van de geportretteerden, is een echte Leidenaar geworden

Wat viel die EU-kosmopolieten nou op aan ons land en aan Leiden? Geurds: ‘Ze vinden Leiden een prachtige stad, we hoorden de bekende dingen die mensen over Leiden zeggen. Het is een mooie historische stad, alsof je door een middeleeuwse stad loopt, het is een goede plek om te varen, architectuur is mooi, je kunt overal naartoe lopen en fietsen. Het was meerdere mensen opgevallen dat Nederlanders zo veel fietsen. Tegen mij zei iemand: “In weer en wind blijven jullie altijd fietsen!”’

Bekijk de foto's tot de EU-verkiezingen

De tentoonstelling Leiden meets Europe is maandag 20 mei tot en met vrijdag 24 mei in het stadhuis.

Zeven Leidse Stadsfotografen, allemaal antropoloog

Wilke Geurds fotografeerde onder meer al een meisje uit een pleeggezin, de jeugdbrandweer en twee meiden die samen een relatie hebben. Sinds oktober is de derdejaarsstudent Culturele antropologie naast haar studie een van de zeven Stadsfotografen van Leiden. Allemaal zijn ze als student of medewerker verbonden aan het Instituut Culturele antropologie en ontwikkelingssociologie en allemaal hebben ze hun eigen thema. Geurds fotografeert jongeren met een bijzonder verhaal, de anderen bijvoorbeeld zorg, plekken van betekenis en buurtwerk. Wekelijks hebben ze beurtelings een fotospread in het Leids Dagblad.

Foto’s met antropologische blik

‘Onze antropologische blik zie je terug in de manier waarop we onze foto’s maken’, vertelt Geurds. ‘We zijn niet meteen weg na één fotoshoot, maar spreken langer en vaker met iemand af. Meestal maken we geen geposeerde foto’s. We zijn als een fly on the wall en leggen zo het dagelijks leven vast.’ De tentoonstelling Leiden meets Europe was wat betreft de aanpak een uitzondering.

Tekst: Rianne Lindhout
Foto’s: Wilke Geurds