LIACS onderdeel van Horizon 2020 project over social media analytics

Het Leiden Institute for Advanced Computer Science is vanaf januari 2019 onderdeel van het RISE_SMA project. Bij dit Europese project zullen 6 universiteiten zich samen met bedrijven, overheden en NGO’s inzetten om inzicht te krijgen in social media data tijdens crisissituaties. De kick-offmeeting vond op 15 en 16 april plaats in Duisburg met alle betrokkenen.

Vanuit het LIACS zijn Michael Emmerich,  Frank Takes en Suzan Verberne bij RISE_SMA betrokken. Zij onderzoeken hoe data zich in crisissituaties verspreidt in complexe netwerken en waar deze data vandaan komt. Daarnaast zullen zij ook de relevantie en betrouwbaarheid van de data onder de loep nemen.

Geautomatiseerde dataverwerking

De communicatie via social media tijdens crisissituaties produceert grote hoeveelheden data. Handmatige analyse hiervan is daarom geen optie. Met dit project willen de onderzoekers een geautomatiseerde manier vinden om deze grote hoeveelheid informatie toch te analyseren. Tijdens bijvoorbeeld een natuurramp kan de informatie dan snel worden geanalyseerd. Zo hebben autoriteiten een beter overzicht en kunnen zij snel en efficiënt handelen op basis van de beschikbare informatie, waardoor uiteindelijk de veiligheid tijdens een crisis verbetert.

Internationale samenwerking

Bijzonder aan dit project is de internationale samenwerking met universitaire onderzoekers uit gebieden als communicatiewetenschap, mediastudies en complex systeemonderzoek. Ook onderzoekers uit het bedrijfsleven en NGO’s nemen deel aan het project. Door samen te werken hopen de onderzoekers tot nieuwe inzichten te komen.

Meer informatie over dit project.

Over Horizon 2020

Met Horizon 2020 willen de Europese Commissie en de Nederlandse overheid wetenschap en innovatie stimuleren in het bedrijfsleven en de academische wereld. Daarnaast willen zij het bedrijfsleven en de academische wereld uitdagen om samen oplossingen te bedenken voor maatschappelijke vraagstukken die in heel Europa spelen. Bijvoorbeeld voor klimaatverandering, vergrijzing, betaalbare duurzame energie en voedselveiligheid.