Leidse studenten in de boot met Frans Timmermans

Dinsdag 2 april kwam vicevoorzitter van de Europese Commissie Frans Timmermans naar Leiden om het Plastic Avengers Manifest overhandigd te krijgen van Plastic Soup Surfer Merijn Tinga. In het manifest staan vijf richtlijnen over een hernieuwde omgang met plastic.

Vanaf de Beestenmarkt voer een boot met Frans Timmermans, een aantal plasticactivisten en twee Leidse rechtenstudenten, Vera de Boer en Emma Stekelenburg, naar de het stadhuis. Op de boot werd Frans Timmermans op de hoogte gebracht van enkele nieuwe initiatieven in de plastic wereld door Auke-Florian Hiemstra van Canal Cups en Dirk Groot van Zwerfinator. Daarna kwam Merijn Tinga op een SUP-board het gezelschap tegemoet peddelen.

Op de kade wachtten nog meer Leidse studenten, namelijk Emily den Boer en Thomas Meekel, op de aankomst van het gezelschap. Na het aanmeren van de boot sprak Merijn over de invloed die plastic bestrijders hebben gehad op beleidsontwikkelingen. In het bijzonder kwamen de inspanningen van Timmermans aan bod bij het tot stand brengen van de nieuwe EU-regelgeving over het verbannen van Single Use Plastics. Vervolgens werd het Manifest aan Timmermans overhandigd waarin de vijf Plastic Principes stonden die de basis moeten vormen voor de strijd tegen plasticvervuiling. Gelijk met de overhandiging van het manifest werd het startschot gegeven voor het openstellen van de nieuwe website van de Plastic Avengers.

Uitgelachen

Timmermans sprak over de toenemende aandacht voor plasticvervuiling. Waar hij vier jaar geleden nog uitgelachen werd en geadviseerd werd om zich met belangrijkere zaken bezig te houden, werd afgelopen week het wetsvoorstel met een overweldigende meerderheid aangenomen. Plasticvervuiling beperken was volgens Timmermans geen hobby voor mensen die zich dit kunnen veroorloven, maar juist in het belang voor iedereen om zich mee bezig te houden.

De aanwezige Leidse rechtenstudenten doen onderzoek bij het Leiden Advocacy Project on Plastic dat onder andere juridisch advies geeft aan ngo's, zoals de Plastic Soup Surfer. Onder leiding van Esther Kentin werken zij onder andere aan het in kaart brengen van de wetgevingsprocedure van statiegeld en het opstellen van juridische beginselen voor de regulering van plastic vervuiling.