Provincies zo lek als een mandje

“Misschien zijn we te ver doorgeschoten met wettelijke bescherming”. Volgens Bibi van den Berg, hoogleraar Cybersecurity Governance aan de Universiteit Leiden, zijn de sancties die kunnen worden opgelegd bij het niet melden van een datalek zo zwaar, dat organisaties vrij snel in een soort van kramp schieten.

Van den Berg deed haar uitspraken in het programma Reporter Radio, dat zondagavond aandacht besteedde aan de uitkomst van een onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met de Leeuwarder Courant, dagblad De Limburger en Omroep Brabant. Met behulp van een Wob-verzoek (beroep op de Wet openbaarheid van bestuur) zijn bij provincies de cijfers opgevraagd van geregistreerde datalekken. Uit het onderzoek komt naar voren dat er vorig jaar een stijging is geweest van het aantal geregistreerde datalekken bij provincies. Waren dat er in 2017 nog 52, in 2018 steeg dit naar 90.

Lees verder iBestuur