Michiel Luining over Hongaarse rel en de Europese democratie

Het conflict tussen de Hongaarse premier Orbán en zijn partij Fidesz enerzijds de overige partijen binnen de Euorpese Volkspartij (EVP) anderzijds illustreert de complexe werking van de Europese democratie. Michiel Luining, docent aan het Instituut Bestuurskunde van Universiteit Leiden, schrijft erover in het Financieel Dagblad (FD).

Op 20 maart komt de Europese Volkspartij (EVP), de Europese fractie van christendemocraten, bijeen om mogelijk over het intrekken van het EVP-lidmaatschap van Fidesz, de partij van de Hongaarse premier Viktór Orbán, te stemmen. Aanleiding was een propagandistische postercampagne van Fidesz tegen de voorzitter van de Europese Commissie, Jean-Claude Juncker. Op de poster van Fidesz werd Juncker tezamen met grootinvesteerder George Soros afgebeeld, en wordt de indruk gewekt dat zij Europa willen laten overspoelen met migranten. Dit heeft bij Premier Orbán geleid tot de overweging om uit de EVP te stappen.

Slogan

Luining beschrijft in het artikel nog een aantal punten over de complexe werking van de Europese democratie: ‘‘This time it’s different’ was de slogan van de Europese verkiezingen van 2014, die ook het Spitzenkandidatensysteem inleidde. Nu het duidelijk is dat er frictie is binnen de EVP-fractie, het Spitzenkandidatenproces onzeker wordt, en de Europese politiek per definitie op verschillende manieren tot stand komt, is het verleidelijk om voor de komende verkiezingen een andere slogan voor te stellen: ‘This time it’s complicated’’.

Lees het volledige artikel bij het Financieel Dagblad (toegankelijk na gratis registratie).