Life Sciences Café op bezoek bij NeCEN

Op 21 maart vond het Life Sciences Café eenmalig plaats bij NeCEN. Zo’n 60 buren van het Leidse BioScience Park bezochten de faciliteit voor cryo-elektronenmicroscopie voor een kijkje achter de schermen. Volgens hoofd van NeCEN Ludo Renault was de avond een groot succes.

Netwerken met de buren

Elke maand komen de bedrijven van het Leidse BioScience Park samen om wat te drinken bij het Life Sciences Café. Normaal gesproken vindt dit netwerkevenement altijd plaats in de stal. ‘Maar vorig jaar kwam de organisatie met het idee om het een keertje ergens anders te doen,’ vertelt Renault. ‘En omdat wij eigenlijk elke maand wel naar de borrel gaan, leek het ons een goed idee om eenmalig gastheer te zijn.’ Meer dan 60 nieuwsgierige bezoekers van verschillende lokale bedrijven kwamen daarom naar het nieuwe Gorleausgebouw. Na een warm welkom door Gwen van Overbeke, manager van het BioScience Park, nam Renault het woord. Hij introduceerde de NeCEN faciliteit aan de bezoekers. Daarna kreeg iedereen te zien wat NeCEN te bieden heeft tijdens een rondleiding door de faciliteit.

Nieuwe samenwerkingen?

Volgens Van Overbeke, was het bezoek aan NeCEN een groot succes. ‘Ik heb vele positieve reacties gehoord.’ Renault is het met haar eens: ‘Ik kreeg ook een hoop positieve reacties van iedereen die met de rondleiding mee is geweest. Ze waren allemaal erg onder de indruk van het nieuwe Gorleausgebouw, de machines en wat NeCEN allemaal kan.’ Het bezoek van de naburige bedrijven leidde meteen al tot ideeën voor nieuwe samenwerkingen. ‘Het zijn natuurlijk nog maar ideeën, zegt Renault. ‘Het belangrijkste was om elkaar te ontmoeten, te netwerken en te laten zien wat er allemaal mogelijk is met NeCEN. Al onze flyers waren verdwenen, dus het was zeker een succes’, lacht hij.

Educatie

‘We zijn erg blij dat we het Life Sciences Café hebben gehost. Ik wil daarom Gwen van Overbeke en haar team bedanken, evenals de facilitaire dienst onder leiding van Kees Schoonwater voor een vlekkeloze organisatie. We hoefden ons nergens zorgen over te maken.’ Renault vond deze editie van het Café een ideale gelegenheid om te netwerken met lokale bedrijven van het BioScience Park. ‘Het is altijd leuk om rondleidingen te geven in NeCEN en uit te leggen wat we doen en wat er allemaal mogelijk is met cryo-elektrononen microscopie. Deel uitmaken van de Universiteit Leiden omvat ook onderwijs en educatie, ik zie dit soort rondleidingen als een introductie op het gebied van Structurele Biologie.’

Een kijkje achter de schermen

NeCEN

NeCEN is een open access faciliteit voor hoge resolutie cryo-elektronen microscopie van biologische samples. Bij cryogene elektronenmicroscopie (cryo-EM) koelen onderzoekers biologische monsters af tot extreem lage temperaturen dichtbij het absolute nulpunt van −273,15 °C. Op die manier brengen ze moleculen uiterst gedetailleerd in beeld en doen ze onderzoek naar de samenstelling van de allerkleinste bouwstenen van het leven.