Leidse rechtenstudenten bezoeken Europol

Op donderdag 7 maart 2019 bracht een groep van ongeveer 40 Leidse rechtenstudenten een bezoek aan het EU agentschap voor de coördinatie van samenwerking tussen wetshandhavende autoriteiten, het voormalige European Police Office (Europol) in de juridische hoofdstad van de wereld: Den Haag.

Het bezoek vond plaats in het kader van de Jean Monnet leerstoel over Mobiliteit en Veiligheid in Europa, en volgde op een ander bezoek aan de juridische tegenhanger van het agentschap, namelijk Eurojust, eerder dit studiejaar. Uitwisselingsstudenten die deelnemen aan het LLC vak  “A Europe that Serves and Protects” waren samen met studenten van de masters Europees recht en Criminal Justice aanwezig bij het bezoek.

De studenten kregen een presentatie over de manier waarop Europol opereert, als een coördinerend verband en informatiepunt dat assistentie biedt in de strijd tegen grensoverschrijdende georganiseerde misdaad en terrorisme.