Koninklijke onderscheiding voor hoogleraar Paul van der Heijden

Prof.mr.dr. P.F. van der Heijden is op donderdag 7 februari benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Hij kreeg de koninklijke onderscheiding uit handen van minister Koolmees van Sociale Zaken.

Emeritus hoogleraar Internationaal Arbeidsrecht Paul van der Heijden ontving de onderscheiding in het Academiegebouw, voorafgaand aan het congres ter gelegenheid van de viering van het 100-jarig bestaan van de International Labour Organisation (ILO). Van der Heijden geldt wereldwijd als expert op het gebied van internationaal arbeidsrecht.

Van der Heijden promoveerde in 1984 aan de Universiteit Leiden op het proefschrift Een eerlijk proces in het sociaal recht en werd in 1990 hoogleraar arbeidsrecht aan de Universiteit van Amsterdam. Van 2002 tot 2007 was hij rector magnificus van deze universiteit. Aansluitend was hij tot 2013 rector magnificus en voorzitter van het college van bestuur van de Universiteit Leiden. Tegelijkertijd was hij in Leiden aangesteld als hoogleraar Internationaal Arbeidsrecht. Dat bleef hij ook na zijn emeritaat in 2013.

Paul van der Heijden ontving het lintje van minister Wouter Koolmees (links).

Van 2002 tot 2017 was Van der Heijden voorzitter van het Committee on Freedom of Association van de ILO. Hij hield zich onder meer bezig met het vaststellen van mogelijke schendingen van de vakverenigingsvrijheid. Sinds 2015 is hij bestuursvoorzitter van Instituut Clingendael. Ook is hij lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

Onveilige werkplekken

Het arbeidsrecht probeert mensen waar ook ter wereld te beschermen tegen slechte arbeidsomstandigheden zoals te lange werkdagen en onveilige werkplekken. Het internationaal arbeidsrecht zoals dat wordt vormgegeven door de ILO, probeert overal ter wereld fatsoenlijk werk te realiseren door internationale normen en fundamentele rechten met betrekking tot werk te formuleren en af te dwingen. De organisatie komt onder meer op voor werknemers die een vakbond willen oprichten en over een cao moeten onderhandelen.

Beeld: Femke Berkhout