'Migratiebeleid zal altijd aan verandering onderhevig zijn'

De coalitie heeft een akkoord bereikt over het kinderpardon. Er komt een ruime regeling voor 'bestaande gevallen' van ouders met gewortelde kinderen die eigenlijk geen recht hebben op verblijf.

Peter Rodrigues

De hele huidige groep 'bestaande gevallen', zo'n 700 kinderen, wordt opnieuw beoordeeld en de verwachting is dat 90 procent van hen mag blijven. Een goede zaak, zegt Peter Rodrigues, hoogleraar Immigratierecht, in Metro. 'Ze kunnen zich nu in alle rust ontplooien en settelen in de Nederlandse samenleving.'

De discussie over het migratiebeleid zal altijd actueel blijven, verwacht de hoogleraar. 'Dit soort veranderingen zullen ook in de toekomst blijven. Dat is niet per se een Nederlandse aangelegenheid, het gebeurt overal in de wereld. Dat immigratiestromen veranderen is van alle tijden.' En daar hoort bij dat ook het beleid vaak zal veranderen.