Feest bij International Women and Girls in Science Day in Leiden

Op zaterdag 9 februari 2019 vierden we de International Day of Women and Girls in Science 2019 in Leiden! Bekijk het fotoverslag van deze feestelijke dag, met bijdragen van Robbert Dijkgraaf en Ewine van Dishoeck, en tal van boeiende workshops en spannende experimenten.

Bètawetenschap voor iedereen

Op deze dag vierden we de rol van vrouwen in de bètawetenschap en lieten we jonge meisjes hiermee kennismaken. Zo'n 250 vrouwen en meisjes, maar ook mannelijke bezoekers bezochten het Gorlaeus Gebouw. Aan het begin en eind van het programma waren er plenaire sessies, met presentaties van Kavliprijswinnaar Ewine van Dishoeck en kersvers Leids eredoctor Robbert Dijkgraaf, Jacqueline Prins, Directeur Emancipatie bij het Ministerie van OCW en informaticaonderzoeker Félienne Hermans. Tussendoor gingen de bezoekers zelf aan de slag in workshops en doe-activiteiten!

Kersvers Leids eredoctor Robbert Dijkgraaf over de twee vrouwen in de wetenschap die hem inspireren: Emmy Noether en Maryam Mirzakhani.
Micro:bits programmeren met muziek, je naam of een hartje.
Op de foto als een echte hoogleraar!
Proefjes met vloeibare stikstof in de show Freezing Physics.
Even los van de zwaartekracht: zweven op vloeibaar stikstof met de human levitator.
De 444-bakfiets ter ere van 444 jaar Universiteit Leiden!
Wat heb je nodig om wetenschap te bedrijven? Een heel handig gereedschap is programmeren, aldus informaticaonderzoeker Félienne Hermans.
Hoogleraar Moleculaire astrofysica Ewine van Dishoeck vertelt over haar eigen carrièrepad en geeft adviezen aan aankomende en jonge wetenschappers.

Over de international Day of Women and Girls in Science in Leiden

De International Day of Women and Girls in Science is ingesteld door de Verenigde Naties. De organisatoren van de viering op 9 februari in Leiden zijn de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen en het Leids Instituut voor Onderzoek in de Natuurkunde (LION) van de Universiteit Leiden, samen met VHTO Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek en de Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie (NOVA).

De dag maakt deel uit van de viering van het 444-jarige bestaan van de Universiteit Leiden. Binnen de sterrenkunde wordt deze dag ook wereldwijd gevierd omdat de Internationale Astronomische Unie (IAU) dit jaar 100 jaar bestaat. Ewine van Dishoeck is de huidige president van deze mondiale beroepsorganisatie van astronomen.