Stéphanie van der Pas wint Leidse Universitaire Scriptieprijs 2014

Stéphanie van der Pas heeft bij de Leidse Universitaire Scriptieprijzen 2014 de eerste plaats behaald met haar scriptie “Almost the Best of Three Worlds: The Switch Model Selection Criterion for Single Parameter Exponential Families.”

Ze bewees dat een nieuwe methode om een onderzoeksmodel te kiezen beter werkt dan de gebruikelijke standaardmethode. Aan de meest gebruikte modelselectiemethode, de hypothesetoets, kleven enkele nadelen. Ze bewees wiskundig dat het switchcriterium, een Bayesiaanse selectiemethode flexibeler is dan de bekende standaardmethode. Ze keek naar consistentie, robuustheid tegen optioneel stoppen en naar risico-optimaliteit. De nieuwe methode bleek na veel berekeningen en het formuleren van een bewijs van twaalf pagina’s op meerdere vlakken goed uit de bus te komen.

Van der Pas ontving de prijs, een cheque ter waarde van € 3000, tijdens de dies natalis voor alumni op 8 februari 2014 uit handen van prof.mr. Carel Stolker, Rector Magnificus en Voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Leiden.

De jury beschreef de scriptie van Van der Pas, die de master Toegepaste Wiskunde cum laude heeft afgerond, als “briljant, humoristisch en van brede betekenis voor de wetenschappelijke praktijk”.

Stephanie is op dit moment als promovendus verbonden aan het Mathematisch Instituut.