Stéphanie van der Pas wint C.J. Kok Juryprijs voor beste proefschrift 2017

De jury van de J. Kok Juryprijs heeft het proefschrift van Stéphanie van der Pas geselecteerd als beste proefschrift van 2017 van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen. Rector magnificus Carel Stolker overhandigde haar de onderscheiding tijdens de facultaire nieuwjaarsreceptie op 9 januari.

Van der Pas' proefschrift, genaamd ‘Topics in mathematical and applied statistics’ en begeleid door Aad van der Vaart, vormde reeds de basis voor zeven gepubliceerde of geaccepteerde artikelen, waar twee gemiddeld is in de wiskunde. Volgens de voordracht kon deze overdaad tot stand komen door de buitengewone excellentie en doelgerichtheid van de promovendus. Van der Pas’ proefschrift gaat onder meer over het schatten van parameters onder sparsity constraints. Dit gaat om modellen waarbij zeer veel actoren mogelijk bijdragen aan het te modelleren effect, maar slechts weinig actoren daadwerkelijk bijdragen aan dat effect. Dergelijke modellen worden gebruikt en onderzoeksgebieden als genetica en astronomie. Van der Pas bewees dat de zogenoemde horseshoe-methode optimaal is om ruis en andere toevalsfluctuaties uit te filteren. Daarnaast behandelt zij in haar proefschrift nog drie heel andere, sterk uiteenlopende onderwerpen.

Jurycommentaar

Het proefschrift is uitzonderlijk vanwege de diepgang, de breedte aan onderwerpen, de relevantie van de onderwerpen, en vanwege de lengte. Nog uitzonderlijker is de erkenning van het veld. Een artikel gebaseerd op hoofdstuk 3 corrigeert een gangbaar geworden gedachte in de Bayesiaanse statistiek. Dit artikel is verschenen in het toptijdschrift van dit vakgebied. Tevens is er een discussie-artikel over gepubliceerd, waarin zes expertgroepen werden uitgenodigd hun mening te geven. Van der Pas' werk zal een directe invloed hebben op hoe statistische analyse wordt uitgevoerd en geïnterpreteerd.De zeven gepubliceerde of geaccepteerde artikelen behandelen verschillende gebieden van de statistiek, van fundamenteel en theoretisch tot de ontwikkeling van modellen om te de plek van een heupprosthese vast te stellen.

Biografie

In zesenhalf jaar behaalde Stéphanie van der Pas haar propedeuse Geneeskunde en voltooide ze twee vijfjarige studies: Wiskunde en Klassieke taal en cultuur. Vier jaar later promoveerde ze in de Wiskunde. Van der Pas is momenteel assistant professor bij het Mathematisch Instituut en bij de Medical Statistics-sectie van het Departement Biomedical Data Sciences van het LUMC.