Nieuwe universitaire podcast: Enkeltje Wetenschap

In de allereerste aflevering van Enkeltje Wetenschap vertelt bijzonder hoogleraar Ariadne Schmidt over het leven van vrouwen in de vroegmoderne tijd. Je hoort over Leidse viswijven, criminele dames en verzetsvrouw Magdalena Moons.

Ariadne Schmidt is bijzonder hoogleraar op de Magdalena Moonsleerstoel voor Leidse stadgeschiedenis. Zij onderzoekt daarbij specifiek het leven van vrouwen in vroegmoderne steden. In de podcast laat Schmidt onder meer zien dat vrouwen een veel belangrijkere rol in het maatschappelijk en economisch leven hadden dan we vaak denken. ‘Als je de rol van vrouwen vergeet, vergeet je de halve geschiedenis.’

Over Enkeltje Wetenschap

De komende maanden zullen wetenschappers van alle faculteiten de revue passeren in Enkeltje Wetenschap. Zo komt Nikki Sterkenburg vertellen over extreemrechtse groeperingen, en met Roos van Oosten duiken we de beerputten van het oude Leiden in. Dat doen ze in minder dan 15 minuten. Daardoor kun je de podcast gemakkelijk luisteren tussen de bedrijven door, bijvoorbeeld in de trein tussen Leiden en onze campus in Den Haag.

444 jaar Universiteit Leiden

In 2019 bestaat de Universiteit Leiden precies 444 jaar. Om dat te vieren, organiseren we dit jaar veel activiteiten met als doel de universiteit beter te verbinden met de steden Leiden en Den Haag. De podcastserie Enkeltje Wetenschap is een van de verrassende manieren waarop inwoners van Leiden en Den Haag kennis kunnen maken met wetenschap en onderzoeksresultaten van de Universiteit Leiden.

Abonneren

Mis de volgende afleveringen niet, en abonneer je op Enkeltje Wetenschap! De podcast Enkeltje Wetenschap is op dit moment beschikbaar op de volgende podcastplatforms:

Ook aan de muren van onze Senaatskamer wordt de rol van vrouwen steeds zichtbaarder

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of