CDA opeens voor ruimhartiger kinderpardon: 'Erg ver gezocht'

Het CDA pleit opeens voor een ruimhartiger kinderpardon. Volgens de partij maakt een uitspraak van het Hof van Justitie van de EU het huidige beleid onhoudbaar. De kanteling leidt tot gefronsde wenkbrauwen.

Het CDA wijst op het Gnandi-arrest, een zaak die draait om een procedure die de Togolese asielzoeker Sadikou Gnandi aanspande tegen een uitzetprocedure van de Belgische staat. Het Hof concludeert dat Gnandi ten onrechte in vreemdelingenbewaring is gezet, omdat nog niet alle juridische procedures waren afgerond. Zolang iemand nog in beroep gaat, mogen er volgens het Hof 'geen rechtsgevolgen' zijn. Het CDA vindt daarom nu dat het meewerkcriterium niet meer als voorwaarde kan dienen voor een kinderpardon. De overheid eist dat een asielzoeker meewerkt aan zijn uitzetting terwijl er nog procedures lopen. Volgens het Europees Hof mag dat dus niet, oordeelt het CDA.

Mark Klaassen

'Ik vind het heel erg ver gezocht', zegt Mark Klaassen, universitair docent immigratierecht, in de Volkskrant. 'Als de afwijzing van zo’n pardon direct te maken heeft met het meewerkcriterium, zou het Gnandi-arrest misschien een rol kunnen spelen, maar nationale jurisprudentie is er nog niet. Het is bovendien een heel ingewikkelde uitspraak en de gevolgen voor de nationale rechtspraak zijn zelfs voor experts nog niet zo eenvoudig te duiden.'