Mazène Hochane en Xueying Fan winnen LION Image Award 2018

Mazène Hochane en Xueying Fan hebben samen de vierde editie gewonnen van de jaarlijkse LION Image Award. Ze maakten een gedetailleerde kleurenfoto van een nier in ontwikkeling.

Postdoc Mazène Hochane en promovenda Xueying Fan ontvangen de eerste prijs op het eerstvolgende Ehrenfest colloquium. Hun winnende foto krijgt een plek in de eregalerij op de 1e verdieping van het Oortgebouw, naast de winnaars van de voorgaande jaren. Bekijk hieronder de top 3 van de LION Image Award 2018.

Winnaar

Mazène Hochane en Xueying Fan (Klik hier voor hoge resolutie)

Onze nieren zijn essentieel bij het filteren van bloed terwijl water en ionen behouden blijven. De ontwikkeling van onze nieren begint al in de vijfde week van de zwangerschap. Om meer te begrijpen over hoe nieren zich ontwikkelen, bestudeert onze onderzoeksgroep de samenstelling van de foetale nier op microscopisch niveau. Deze foto toont een menselijke nier in ontwikkeling. Verschillende celtypen zijn gelokaliseerd met gebruik van fluorescentie in meerdere kleuren. Het onderzoek wordt gefinancierd met een Generade grant. Credit: Chuva de Sousa Lopes lab (LUMC), Semrau lab (Universiteit Leiden).

2e plaats

Johannes Jobst en Tobias de Jong

Koolstoflagen van slechts één atoom dik kun je kweken op siliciumcarbide bij temperaturen van 1800°C. Dit zogenoemde grafeen raakt hierbij echter opgespannen. Deze afbeelding, gemaakt met een lage-energie elektronenmicroscoop (LEEM), laat zien dat de grafeenlaag zich aanpast aan deze spanning door nanoscopische domeinen te vormen. Alle spanning zit geconcentreerd in de domeinwanden (donkere lijnen), die het leeuwendeel van het gebied (geel) ontzien. Credit: Johannes Jobst en Tobias de Jong

3e plaats

Daan van Velzen

Dit is een tweedimensionale simulatie van de akoestische druk binnen een microkanaal van vloeistof. Wanneer een piëzo-elektrisch materiaal onder spanning komt te staan, verandert hij periodiek van vorm, afhankelijk van de frequentie van de spanning. Als een laagje vloeistof vlak naast dit piëzo-elektrische materiaal ligt, ontstaan er akoestische golven. Op specifieke frequenties, genaamd resonanties, ontstaan er staande golven. Deze afbeelding toont de gesimuleerde data van de absolute akoestische druk in een laagje vloeistof op zo’n frequentie. De verschillende kleuren representeren verschillende waardes van de akoestische druk. Credit: Daan van Velzen.