Joost Augusteijn over Brexit en de Ierse grens

De Brexit is in zicht: eind maart volgend jaar stapt het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Er ligt een voorlopig akkoord op tafel, maar hoe zit het met de Ierse grens? Joost Augusteijn, universitair hoofddocent, spreekt over de Brexit, de mogelijk nieuwe grens en de gevolgen.

Met het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie, ontstaat er een grens op het Ierse eiland. Noord-Ierland, dat bij het Verenigd Koninkrijk hoort, zal dan niet langer bij de EU horen, maar Republiek Ierland wel.

In het voorlopige akkoord krijgen zowel Noord-Ierland als Groot-Britanniƫ (Engeland, Schotland en Wales) een aparte status en blijft Noord-Ierland onderdeel van de douane-unie. Joost Augusteijn, universitair hoofddocent Britse en Ierse geschiedenis, noemt het een 'onmogelijk probleem'.

Meer weten?