Handicap als positieve identiteit

Naar schatting is ongeveer 10% tot 15% van de wereldbevolking gehandicapt en naar verwachting zal dit percentage in de komende decennia nog verder stijgen. Hoe werd handicap een mondiale kwestie en hoe kan dit concept in een multiculturele wereld worden begrepen?

Monika Baár, Paul van Trigt, Anne Derksen en Anaïs van Ertvelde vertellen erover tijdens een Global Challenges lezing op woensdag 12 december. Aanmelden is nog mogelijk.

In hun lezing zullen zij laten zien dat, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, het hebben van een handicap niet meteen gelijk staat aan leed, inactiviteit en passiviteit. Het kan ook worden gezien als iets positiefs; een bron van een sociale en culturele identiteit. Sterker nog, dat handicap de afgelopen decennia een mensenrechtenkwestie is geworden, is het resultaat van emancipatiebewegingen van mensen met een handicap, die daarvoor hebben gestreden, door te protesteren op straat of door bekwaam te lobby’en. Ook zullen de ervaringen van mensen met een handicap op het mondiale zuiden in de lezing aan bod komen en zal de relevantie van de handicap in internationale relaties duidelijk worden, met in het bijzonder dat het een kwestie van ideologische rivaliteit tussen grootmachten kan worden.

Global Challenges is een reeks lezingen over actuele kwesties in de wereldpolitiek - elke eerste of tweede woensdag van de maand. In deze lezingenreeks zullen experts een breed perspectief en gekwalificeerde achtergrondinformatie bieden over deze wereldwijde uitdagingen. Elke eerste of tweede woensdag van de maand staat een nieuw actueel nummer centraal in deze reeks. Deze serie is een coproductie van Studium Generale en het Research Centre van het Leiden University College.