Rina Visser: Kunst wordt een proces

Op 1 november promoveerde Rina Visser-Rotgans op haar proefschrift 'Veranderend kunstenaarschap. De rol en betekenis van de kunstenaar in participatieve kunstpraktijken'. Rina onderzocht een relatief nieuw verschijnsel in de kunstwereld: de kunstenaar die niet alleen werkt aan een kunstuiting, maar die samen met burgers een project tot stand brengt.

Omdat deze deelnemers geen ervaring hebben met het maken van kunst, vergt dit een heel andere rol van de kunstenaar dan in het verleden. Coach, docent, regisseur, schakel in sociale relaties: de kunstenaar is het allemaal. Projecten variƫren van toneel tot beeldende kunst en nijverheid.

Betekenisvolle interactie

Rina betoogt dat de schoonheid van deze kunst vaak niet zozeer in het resultaat gezocht moet worden, maar in het proces: de betekenisvolle interactie tussen deelnemer, kunstenaar en het project, is de kunst. Om dit op waarde te kunnen schatten moet op een andere manier gekeken worden. Niet de klassieke 'Concertgebouwkwaliteit' staat centraal, maar het moois dat ontstaat doordat de deelnemers een nieuw perspectief krijgen op de wereld om hen heen. Zo kan worden gewerkt aan sociale cohesie, aan wederzijds begrijp en nieuwe manieren voor mensen om zich te uiten.

Rina werkte aan dit proefschrift met begeleiding van het Leiden University Dual PhD Centre en de Academy for Creative and Performance Arts. Zij combineerde haar docentschap Kunst en Cultuur aan de Hogeschool InHolland met haar promotieonderzoek, waardoor een mooie interactie tussen werk en onderzoek ontstond. Haar (co)promotoren waren Frans de Ruiter, Paul van Geert en Pieter Slaman.