Niels Stensen Fellowship toegekend aan Vestert Borger

Onlangs is een Niels Stensen Fellowship toegekend aan Vestert Borger. Sinds de jaren ‘60 worden er jaarlijks 6 of 7 Fellowships toegekend aan academici aan Nederlandse universiteiten uit alle disciplines die recent hun proefschrift hebben verdedigd. Het Fellowship stelt hen in staat onderzoek te verrichten aan een gerenommeerde buitenlandse universiteit of instelling.

Vestert zal als Niels Stensen Fellow onderzoek verrichten aan Yale Law School, waar hij is toegelaten als visiting scholar voor het academisch jaar 2019-2020. Het onderzoek richt zich  op het gezag van de Europese rechter, een onderwerp dat Vestert reeds verkende in zijn proefschrift The Transformation of the Euro: Law, Contract, Solidarity.

Het gezag van de Europese rechter

Het gezag van het recht, en daarmee het gezag van de Europese rechter, heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de constitutie van de Europese Unie. De afgelopen jaren stuitte het gezag van het Hof van Justitie echter op nieuw politiek gezag voortkomend uit de urgentie van de euro crisis. Toen het Hof zich moest uitspreken over de rechtmatigheid van steunverlening aan noodlijdende lidstaten zoals Griekenland – essentieel voor het voortbestaan van de muntunie – leek het geen andere keuze te hebben dan eerdere politieke besluiten te accorderen. Zulke feitelijke grenzen aan het gezag van het Hof geven aanleiding tot een belangrijke vraag voor de rechtswetenschap: in hoeverre vinden zij erkenning, of zouden zij erkenning moeten vinden, in het recht? Op basis van een vergelijking met het constitutionele systeem van de Verenigde Staten, tracht Vestert aan Yale Law School mogelijke grenzen aan het gezag van de Europese rechter te identificeren.