Koninklijke onderscheiding voor emeritus-hoogleraar Victor Halberstadt

Emeritus-hoogleraar Victor Halberstadt is onderscheiden met het Erekruis van de Huisorde van Oranje.

Erekruis van de Huisorde van Oranje

Halberstadt kreeg de onderscheiding vanwege zijn vele verdiensten over een lange periode voor het Koninklijk Huis. De Amsterdamse econoom was van 1971 tot 1973 adviseur voor het directoraat-generaal van de Rijksbegroting bij het ministerie van Financiën. Tussen 1972 en 2004 was hij Kroonlid van de Sociaal-Economische Raad (SER). Van 1974 tot 2009 was hij hoogleraar Openbare Financiën aan de Universiteit Leiden.

In 1981 loste hij als informateur, samen met econoom Cees de Galan, een kabinetscrisis over het financieel-economische beleid op. Halberstadt werd in 1990 benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.