Jorrit Rijpma bezoekt Brussel met studenten LDE Master Bestuur van Migratie en Diversiteit

Op 16 november bezocht Jorrit Rijpma het Europees Parlement en de Europese Commissie met studenten van de LDE Master over Bestuur van Migratie en Diversiteit.

Het bezoek vond plaats in het kader van de lezingenserie over Europees Migratie- en Asielrecht die gegeven wordt in het kader van Rijpma’s Jean Monnet-leerstoel over Mobiliteit en Veiligheid in Europa.

In het Europees Parlement werden de studenten ontvangen door Sarah Chander (Europees Netwerk tegen Racisme), Thomas Huddlestion (Migratie Beleid Groep) en Leonhard den Hertog (Beleidsadviseur voor Europarlementariër Sophie in ’t Veld).

Bij de Europese Commissie woonden studenten lezingen bij van ambtenaren van drie verschillende Directoraten Generaal: DG Internationale Samenwerking en Ontwikkeling, DG Justitie en Consumentenzaken en DG Migratie en Binnenlandse Zaken. Ze spraken over vraagstukken als ontwikkelingshulp en migratiemanagement, integratie, non-discriminatie en diversiteit en het beheer van de Schengengrenzen.

Alle sprekers gaven de studenten waardevolle inzichten in de politieke arena waarin beslissingen over migratie, asiel en non-discriminatie worden bediscussieerd en genomen.