Henk Hulshof en Yannick van den Brink in Mongolië voor jeugdstrafrechtconferentie

Op 22 november 2018 hebben Henk Hulshof en dr. Yannick van den Brink, beiden verbonden aan de afdeling Jeugdrecht, deelgenomen aan een jeugdstrafrechtconferentie in Ulaanbaatar, Mongolië. Het centrale thema van de conferentie was de ontwikkeling van een kindvriendelijk strafrecht in Mongolië.

Hulshof en Van den Brink zijn naar Ulaanbaatar gereisd op uitnodiging van het Mongoolse Ministerie van Buitenlandse Zaken, Ministerie van Justitie en Openbaar Ministerie en de Europese Unie, in het kader van de mensenrechtendialoog tussen Mongolië en de EU.

Van den Brink was uitgenodigd als internationaal jeugdstrafrechtexpert en heeft twee presentaties gegeven over respectievelijk de grondslagen van een kinderrechtenconform jeugdstrafrecht en de ontwikkeling van alternatieven voor detentie van kinderen.

Hulshof heeft als onafhankelijk consultant een leidende rol gespeeld bij de organisatie van de conferentie en was tijdens de conferentie één van de voorzitters.

De conferentie is goed bezocht door vertegenwoordigers van de politie, het Openbaar Ministerie, rechterlijke macht en de ministeries van Buitenlandse Zaken en Justitie. Ook een aantal hoogwaardigheidsbekleders was aanwezig, waaronder de Mongoolse staatssecretaris van Buitenlandse Zaken en viceminister van Justitie, alsook de ambassadeur van de Europese Unie in Mongolië.

De conferentie trok veel media-aandacht in Mongolië. Landelijke kranten en televisiezenders besteedden uitgebreid aandacht aan de conferentie.

Op korte termijn zal een officieel rapport verschijnen met de belangrijkste opbrengsten van de conferentie.