Van Vollenhoven Instituut draagt bij aan capaciteitsopbouw van universiteit in Waingapu, Sumba, Indonesië

Op 6 september 2018 heeft Jacqueline Vel van het Van Vollenhoven Instituut voor Recht, Bestuur en Samenleving op uitnodiging van de Wira Wacana Christian University in Waingapu, Sumba, Indonesië, een masterclass over 'Access to Justice' georganiseerd.

De deelnemers waren docenten van rechtsgeleerdheid, ontwikkelingseconomie en management van deze lokale universiteit. Er werd besproken hoe het analytische kader voor empirisch onderzoek naar ‘access to justice’ van het VVI gebruikt kan worden om de belangrijkste obstakels in kaart te brengen en effectieve strategieën te vinden om tot oplossingen te komen, met name in het huidige waterconflict in Sumba.

Het eiland Sumba is een voorbeeld van een ‘frontier’ gebied voor mijnbouw en plantage industrie. Onlangs heeft een groot Indonesisch zakenimperium een nieuwe suikerrietplantage aangelegd in het oosten van het eiland. Een van de nare gevolgen voor de plaatselijke bevolking is dat het bedrijf zich alle waterbronnen heeft toegeëigend voor suikerriet irrigatie. De rijstvelden van de naastgelegen dorpen liggen nu droog vanwege watertekort. Als de dorpelingen geen rijst meer kunnen produceren moeten ze alternatieve inkomsten zoeken. Dagloner worden op de plantage is vaak de enige optie. Wat kunnen deze dorpelingen doen om hun toegang tot water te behouden en hun bestaanszekerheid te garanderen? Dit is een heel klassieke – maar ook urgente – situatie waarin  burgers toegang tot rechtshulp en een rechtvaardige oplossing nodig hebben. Helaas is een van de karakteristieken van dergelijke frontier gebieden dat zowel de lokale overheidsinstituties als ook de particuliere organisaties zwak zijn. Maar juist dan kunnen nationale en internationale activisten en onderzoekers deze lokale organisaties helpen in hun pogingen om de rechten van de lokale bevolking en het milieu te beschermen.