Als het systeem je te pakken heeft

Big data zijn een zegen voor de dienstverlening aan de burger. Maar o wee als ergens in een systeem een fout gegeven over jou wordt ingevoerd. Want hoe zet je zo'n fout dan weer recht?

'Handig hoor, al die big data waardoor je met één druk op de knop weet hoeveel huur- of zorgtoeslag je krijgt', zegt Marlies van Eck, Leids onderzoeker en docent Recht en Digitale Technologie. 'Maar wat als er een fout in dit immense systeem sluipt? Dan blijkt het erg moeilijk om aan te tonen dat je bijvoorbeeld écht geen kind hebt of écht niet getrouwd bent. Van Eck, zelf werkzaam geweest bij de overheid dus ze kan het weten, neemt je mee op pad door deze systemen.

Bekijk het college

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Bij de Universiteit van Nederland geven Nederlandse topwetenschappers gratis college op internet. Elke week word je verrast door inspirerende sprekers die jou laten kennismaken met de wetenschap achter boeiende vragen.

(Foto banner: Joshua Kloet)