Jorrit Rijpma spreekt in St. Petersburg over de rechtsstaat en de vluchtelingencrisis

Op 12 september 2018 sprak Rijpma, Universitair Hoofddocent Europees Recht verbonden aan het Europa Instituut, bij het Nederlands Instituut in St. Petersburg in het kader van de 'Dutch Wednesday' lezingenserie.

Het doel van deze lezingen is om Nederlandse onderzoekers hun onderzoek te laten introduceren voor studenten, docenten en alumni van Nederlandse universiteiten en om nieuwe contacten en samenwerkingen aan te moedigen.

In zijn lezing sprak Rijpma over de recente problemen met de rechtsstaat in verschillende EU lidstaten en de acties van de Commissie en het Europees Parlement. Hij besteedde in het bijzonder belang aan de rechtsstaat voor samenwerking op de gebieden van justitie en binnenlandse zaken in Europa.

Op 13 september sprak Rijpma over de Europese vluchtelingencrisis voor een groep van ongeveer honderd Russische studenten. Deze lezing was georganiseerd op het Nederlandse consulaat in samenwerking met het Russische Instituut voor Recht.