'Herziening rulingpraktijk moet vertrouwen burgers in fiscus herstellen'

Staatssecretaris Menno Snel van Financiën heeft nog steeds niet door dat de herziening van de rulingpraktijk het vertrouwen van de burger in de fiscus moet herstellen. Dat zegt universitair hoofddocent belastingrecht Jan Vleggeert vandaag in Het Financieele Dagblad.

Jan Vleggeert

Snel (D66) wil de rulingpraktijk (de afspraken tussen multinationals en de Belastingdienst) aanpassen omdat deze op steeds meer argwaan stuit. Multinationals prijzen de toegankelijkheid van de fiscus, maar journalistieke onthullingen zoals LuxLeaks en de Panama Papers laten zien dat multinationals dankbaar gebruikmaken van de toeschietelijkheid van de autoriteiten om belasting te ontwijken. Snel zit daardoor tussen twee vuren, schrijft de krant. De bereidheid van de fiscus om vooraf zekerheid te bieden maakt Nederland fiscaal aantrekkelijk, maar daartegenover staat het beeld van doorstroomland ­richting belastingparadijzen.

Het geanonimiseerd publiceren van de rulings zou volgens Vleggeert veel argwaan wegnemen. De herziening van de rulingprakrijk moet het vertrouwen van de burger in de fiscus herstellen, maar Snel heeft dat nog steeds niet door, zegt Vleggeert in Het Financieele Dagblad (€). Geanonimiseerd publiceren is volgens hem geen probleem. Vleggeert wijst erop dat dat met de fiscale rechtspraak immers ook gebeurt.