Archeologen in actie: verhalen uit het veld

In de zomer zwermen de medewerkers van de Faculteit der Archeologie uit naar alle delen van de wereld om deel te nemen aan veldwerkprojecten. Lees een aantal van hun verhalen hier!

Noordzee, bij de Engelse kust

Martijn Manders is momenteel op expeditie naar het Nederlandse schip de Rooswijk, dat in de 18e eeuw zonk voor de kust van Engeland.

"Scheepswrakken zijn als tijdcapsules. Ze geven ons een klein gaatje waarmee je in het verleden kunt kijken. Meer ontdekken over dit unieke erfgoed en de verhalen vertellen over dat wat we letterlijk naar de oppervlakte brengen helpt ons te begrijpen wie wij zijn."

Volg het project op Instagram: https://www.instagram.com/rooswijk1740/.

Százhalombatta (Hongarije)

Een gezamenlijk team uit Leiden en Cambridge graaft een bronstijd site op in Hongarije. De archeologische vindplaats levert spectaculaire vondsten op, zoals dit deel van een paardenteugel gevonden door onze student Antonio!

Volg het project op Facebook: Százhalombatta Excavation.

Schöningen, Duitsland

In juni werkten bioarcheologie-studenten en medewerkers op de vroege steentijd site van Schöningen. De archeologische vindplaats heeft een lange geschiedenis, maar het levert nog altijd nieuwe inzichten in de jagers-verzamelaars die in deze regio leefden.

Zuid-Afrika

Ergens rond 40.000 jaar geleden trad er een grote verandering op in het gebruik van stenen gebruiksvoorwerpen. Dit luidt het begin in van de late steentijd, waarvan wordt aangenomen dat er vanaf dan modern menselijk gedrag consistent aanwezig is.

Gerrit Dusseldorp onderzoekt, samen met zijn team, deze verandering in Zuid-Afrika grotten op te graven. Deze grotten werden bewoond door mensen uit deze periode.

Lees meer over dit onderzoeksproject.

Barnham, Suffolk, Verenigd Koninkrijk

Leidse studenten zijn betrokken bij een opgraving van de vroege steentijd site bij Barnham. En wat nog beter is: ze bloggen erover!

Lees de blogposts van Tessa Bakker en Carli Peters over hun veldwerkproject.

Vroeg-middeeleeuws huis, Vlaardingen

Negen archeologiestudenten hebben in Vlaardingen een reconstructie van een vroeg-middeleeuws huis gebouwd. Het huis, gebouwd op basis van een huisplattegrond gevonden bij een opgraving in Rotta, heeft al een belangrijke rol gespeeld als achtergrond van de re-enactment van de Slag bij Vlaardingen van 1018.

Lees het hele verhaal hier (Engels).

Noorden van Nieuw-Mexico, Verenigde Staten

Een team uit Leiden graaft en voert surveys uit op een Ancestral Pueblo vindplaats in de woestijn van Nieuw-Mexico.

Dit jaar was uitzonderlijk moeilijk vanwege de massale en wijdverspreide bosbranden, maar medewerkers en studenten hebben desondanks mooie resultaten behaald wat betreft veldwerk, publieksbetrokkenheid en onderzoek. En de studenten hebben blogs bijgehouden over hun werk en ervaringen.

Lees de blogs hier.

Udhruh, Jordanië

Het Udhruh Archeologische Project onderzoekt het achterland van belangrijke bevolkingscentra als Petra. De regio rondom Udhruh, 12 kilometer ten oosten van Petra, werd actief benut in de oudheid. Er werd geld noch moeite gespaard in het ontwikkelen van landbouwintensificatie, watermanagement, militaire overheersing en communicatie- en veiligheidsnetwerken.

Volg het project op Facebook.

Prehistorische kano's, Vlaardingen

Op 6 juli werden twee reconstructies van prehistorische kano's getest op laadcapaciteit, snelheid en wendbaarheid.

Het was een klassieke strijd tussen de ijzertijd en de midden steentijd. Én het gaf de onderzoekers meer informatie om in de toekomst nieuwe, meer gerichte, experimenten te ontwikkelen.

Lees het hele verhaal.

Jebel Qurma, Jordanië

Het Jebel Qurma Archeologisch Landschapsproject onderzoekt het uitzonderlijke archeologische erfgoed in de Zwarte Woestijn van Jordanië. Het project bestaat uit surveys en opgravingen in het prominente Jebel Qurma gebergte, dichtbij de grens met Saudi-Arabië.

Volg het project op Facebook.