Nieuwe wetenschappelijk directeur voor het Instituut Biologie Leiden

Gilles van Wezel is per 1 september benoemd tot de nieuwe wetenschappelijk directeur van het Instituut Biologie Leiden. Van Wezel is de opvolger van Herman Spaink, wetenschappelijk directeur sinds september 2014.

Over Gilles van Wezel

Gilles van Wezel is Hoogleraar Moleculaire Biotechnologie en directeur van de cluster Microbiological Biotechnology and Health bij het Instituut Biologie Leiden (IBL). Ook is hij gastdocent bij het Nederlands Ecologisch Instituut (NIOO-KNAW). Met zijn onderzoek brengt van Wezel de mondiale regelgevingsnetwerken in kaart die de productie en ontwikkeling van antibiotica tegen Streptomyces-bacteriën controleren. Ook kijkt hij naar de toepassing van deze netwerken voor het ontdekken van nieuwe antibiotica. Een belangrijke drijfveer achter zijn werk, is de sterke weerklank tussen fundamenteel en toegepast onderzoek. In 2011 won van Wezel met zijn team de academische jaarprijs met ‘Antibiotica Gezocht!’, een project dat de wonderen van antibiotica naar het klaslokaal brengt.

Van Wezel is ook directeur van het Centrum voor Antimicrobieel Onderzoek (CARES) en bestuurslid van zowel het Nederlandse Centrum voor de Gezondheid (NCOH) en het Nederlands Antibiotic Development Platform (NADP).

Een nieuwe uitdaging

Van Wezel: 'Ik kijk erg uit naar deze nieuwe uitdaging, die ik graag samen met Anne Maren als nieuwe instituutsmanager en alle medewerkers aanga. Mijn aanstelling als nieuwe wetenschappelijk directeur van het IBL komt op een moment dat het financiële landschap snel verandert, met meer aandacht voor publiek-private partnerschappen en het toenemende belang van de Nederlandse wetenschapsagenda. Dit zijn in feite kansen, als we er met zijn allen goed op inspelen. Ook onze positie naar - en samenwerking met - de zusterinstellingen binnen de faculteit is erg belangrijk. Dit geldt zowel voor onderzoek als voor onderwijs. Denk bij onderwijs bijvoorbeeld aan de nieuwe International Bachelor of Biosciences. Ik heb er alle vertrouwen in dat we ook in de komende jaren nieuwe kansen en prestaties zullen zien. Ik ben Herman Spaink en Laura Zondervan, onze vorige instituutsmanager, dankbaar voor hun inspanningen ten behoeve van het instituut. '