Chinese delegatie bezoekt Leidse Hortus

In het kader van kennisuitwisseling en onderzoek bracht een delegatie van de China Academy of Chinese Medicinal Sciences (CACMS) uit Beijing een bezoek aan de Hortus botanicus in Leiden. Dit was in het kader van gezamenlijk onderzoek naar kruidenmedicijnen.

Hortusprefect Paul Kessler en emeritus hoogleraar Douwe Breimer  heetten de delegatie welkom op een zeer warme maandag 16 juli. Na een bezoek aan het Instituut voor Biologie (IBL), werd er eerst in de tuinkamer van de Hortus vergaderd. Daarna volgde een theeproeverij en een demonstratie van educatieve activiteiten bij de elektrische ‘Vrienden van de Hortus’-bakfiets.

Een theeproeverij in de Chinese kruidentuin van de Hortus botanicus

Internationale samenwerking

Het IBL, onderzoekscentrum Leiden University European Center for Chinese Medicine and Natural Compounds (LU-ECCM) en de Hortus botanicus werken samen aan onderzoek naar Westerse en Chinese kruidenmedicijnen. Dit leidde tot de samenwerking met het CACMS, die op zoek was naar internationale wetenschappelijke samenwerkingsverbanden op dit gebied. Het CACMS is één van de beste onderzoeksinstituten in China en is gericht op wetenschappelijk onderzoek in de Chinese geneeskunde. Naast onderzoekspartner is het CACMS ook mede-sponsor van de geplande expositie ‘Beter met planten’ (2019).