Nederlandse MH17-missie bespioneerd door Oekraïne en Rusland

Nederlandse agenten, militairen, OM-personeel en diplomaten in Oekraïne zijn na de MH17-ramp bespioneerd door geheime diensten uit Oekraïne en Rusland. Dat melden betrouwbare bronnen aan RTL Nieuws. De spionage door Oekraïne ligt zeer gevoelig omdat spionage door een bevriend land ongehoord is.

Jelle van Buuren, Universitair docent aan het instituut of Security and Global Affairs (ISGA), vindt het niet ongewoon dat Oekraïne, partner in het strafrechtelijk onderzoek, ook aan spionage deed: "In de inlichtingenwereld heb je geen vrienden, hooguit tijdelijke partners", legt hij uit. "Belangen komen soms overeen, staan soms haaks op elkaar en zijn soms een grijs gebied. Het is staande praktijk om alles te willen weten, zeker in zo'n politiek gevoelige kwestie."

Lees hier het volledige artikel.