Manon van der Heijden nieuwe wetenschappelijk directeur Instituut Geschiedenis

Manon van der Heijden is per 1 juni 2018 de nieuwe wetenschappelijk directeur van het Instituut voor Geschiedenis van de Universiteit Leiden. Prof. dr. Manon van der Heijden werkt sinds 2013 als hoogleraar Stadsgeschiedenis. Zij volgt Judith Pollmann op, die sinds 2016 wetenschappelijk directeur was van het instituut.

Op de vraag waar Manon als nieuwe directeur haar focus op wil leggen zegt ze:

“Voor de komende periode is het belangrijk om te kijken hoe we beter kunnen omgaan met werkdruk. Ons instituut is in korte tijd snel gegroeid en dit heeft consequenties voor de werklast van alle medewerkers. Daarnaast hebben we te maken met ingrijpende veranderingen bij NWO die ook ons aanstellingsbeleid gaat bepalen. We zullen over beide kwesties goed moeten nadenken hoe we deze zaken als instituut gaan oplossen.”

In 1998 promoveerde Manon  aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, waar ze van 1992-1998 werkzaam was. Van 1999-2006 werkte ze aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Sinds september 2006 werkt ze bij de Universiteit Leiden. In 2005 kreeg ze een NWO VIDI- subsidie toegekend voor haar onderzoek ‘Civil Services and Urban Communities 1500-1800’. In 2012 kreeg ze een NWO VICI- subsidie toegekend voor haar project ‘Crime and Gender 1600-1900. Sinds 2014 is Manon van der Heijden lid van the Academia Europaea.

Judith Pollmann vroegen we, wat ga je hierna doen?

“Ik ga weer college geven, daar heb ik erg veel zin in! En verder ga ik tijd besteden aan mijn onderzoeksprojecten over de Nederlandse Geschiedenis van de vroegmoderne tijd.” Judith Pollman is recent ook lid geworden van de KNAW.