Leids Universiteits Fonds deelt subsidies uit

Meer dan dertig onderzoeksprojecten ontvangen een subsidie van het Leids Universiteits Fonds (LUF). De wetenschappers krijgen ieder een bedrag tussen de 5.000 en 25.000 euro om hun onderzoek uit te voeren.

De subsidieontvangers gaan de komende jaren – mede dankzij de beurs – onderzoek doen naar uiteenlopende onderwerpen zoals het boeddhisme langs de zijderoute, de diagnostiek van hersenontsteking en sporen van malaria in menselijke skeletten. Vaak vormt de bijdrage van het LUF een springplank naar grotere wetenschappelijke subsidies, bijvoorbeeld van het NWO.

De projectsubsidies komen deels uit fondsen op naam bij het LUF en deels uit samenwerking met externe fondsen: het Stichting Elise Mathilde Fonds, de Gratama Stichting en de Stichting Verpakking en Milieu. De in totaal 105 subsidieaanvragen werden besproken en beoordeeld door de commissie Wetenschappelijke Bestedingen van het LUF, waarna er uiteindelijk 31 projecten werden geselecteerd. Zij kregen in totaal 552.288 euro subsidiegeld.

Overzicht toekenningen

Wil je weten welke onderzoekers een subsidie onvingen? Bekijk hier alle toekenningen.