‘Als je een studie GLTC hebt kunnen afronden, dan kunnen we je alles leren’

Alumna Inge van Baren werkt bij Egon Zehnder, een wervings- en selectiebureau voor hogere managementfuncties. Haar werkgever deed bovenstaande uitspraak in haar sollicitatiegesprek. De oud-studenten in het panel op de alumnidag Klassieke talen waren het erover eens: met GLTC op je cv maak je indruk!

Inspirerende verhalen

Op 9 juni vond de alumnidag Griekse en Latijnse taal en cultuur (GLTC)/Classics plaats. De dag ging van start met een opening en hartelijk welkom van de opleidingsvoorzitter van de BA GLTC, Bert van den Berg. In het ochtendprogramma vertelde Antje Wessels over haar onderzoek onder de titel “Een keizer op het toneel”. Vervolgens kwamen Christoph Pieper, Leanne Jansen en Bram van der Velden (het zogenaamde “Team Pieper”) aan het woord over het Leidse VIDI-project Mediated Cicero.
In de parallelsessie gingen alumni van de toekomst in gesprek met de alumni van nu. De zeven alumni waren op heel verschillende plekken werkzaam, van het onderwijs tot de uitgeverij en van de journalistiek tot een wervings- en selectiebureau. Op de vraag: ‘Wanneer heb je profijt van je studie?’ kwamen mooie reacties: ‘je bent gewend je te pletter te werken’ (Peter Wierenga, freelance journalist en schrijver); ‘je schrikt niet snel terug voor een lange tekst of beleidsstuk’ (Marieke van den Bosch, docent); ‘Als je íets leert bij GLTC is het wel focus’ (Arjen van Veelen, schrijver). Tips voor de studenten hadden ze ook: ‘Stap op mensen af, gebruik je netwerk.’; ‘Wees niet te veel bezig met je einddoel, maar met wat je wil leren, ga dingen uitproberen!’; ‘Loop stage, ga naar het buitenland.’ Inspirerende verhalen voor de studenten in de zaal, en herkenning alom voor de aanwezige alumni!

Warme woorden

Na het intellectuele vertier was er alle tijd voor een uitgebreide lunchpauze: wat is een alumnidag immers zonder herinneringen op te halen, anekdotes te vertellen en nieuwe mensen te leren kennen. Met een volle maag ging het middagprogramma van start, dat in teken stond van Grieks. Er werden drie colleges gegeven. Egbert Bakker sprak over het protofilosofische symposium. Vervolgens gaf Tazuko van Berkel een lezing met de titel “Kenniseconomie of kennisprostitutie”: hoe zit het debat over de waarde van sofistisch onderwijs in elkaar? Tot slot was aan Jan van Ophuijsen de eer de lezingenreeks af te sluiten met een lezing over Aristoteles’ ‘redelijke dier’. Aan het einde van de middag was het moment waar iedereen stiekem voor gekomen was eindelijk daar: het afscheid van Marlein van Raalte als medewerker van de Universiteit. Hoewel Marlein van Raalte liever niet in de belangstelling staat, waren er veel sprekers die niets dan warme woorden tot haar spraken, waaronder de rector, Carel Stolker. De studenten zongen een prachtig lied voor haar, en aan het slot kreeg Marlein een bijzonder schilderij aangeboden.

Borrelen in de Tempelzaal

De dag kon niet anders dan afgesloten worden met een borrel en welke plek is er het meest geschikt om een borrel te houden voor classici? Juist, de Tempelzaal van het Rijksmuseum van Oudheden. Het werd een gezellige avond, en voor wie niet genoeg kon krijgen van deze ‘klassieke’ dag, was er aan het einde van de avond ook nog een opvoering van Sophocles’ Antigone door studievereniging Sophia Aeterna. Óp naar de volgende alumnidag.

Wessel J. van Duijn, tweedejaarsstudent GLTC

Foto’s van de alumnidag zijn te vinden op de Facebookpagina van de opleiding