Studenten maken kennis met het werk van de Verenigde Naties

Leidse studenten hebben van 3 tot 6 mei in Den Haag een Model United Nations (MUN) georganiseerd. Een MUN simuleert het functioneren van de Verenigde Naties en is bedoeld om studenten kennis te laten maken met de praktijk van internationale betrekkingen. Een fotoverslag.

De Model United Nations Den Haag (MUNOTH) had als thema: ‘Wereldwijde repercussies: milieubescherming als sleutelrol’. Studenten spraken in verschillende commissies over deelonderwerpen, zoals de ontwikkeling van duurzame energie in ontwikkelingslanden. Concretere onderwerpen passeerden ook de revue, bijvoorbeeld de toegang van Bolivia tot de Stille Oceaan. In de gesimuleerde Veiligheidsraad werd zelfs gesproken over een hervorming van het hoogste orgaan van de Verenigde Naties.

Een deelneemster aan het woord tijdens een gesimuleerde commissievergadering over de NAVO.
Afgevaardigden van Frankrijk, China en Rusland overleggen over een voorgestelde hervorming van de Veiligheidsraad.
De afgevaardige van de Filipijnen licht een werkdocument toe over de opwekking van duurzame energie in ontwikkelingslanden.
Deelnemers van MUNOTH konden ook échte diplomaten aan de pols voelen tijdens één van de avondactiviteiten.

Meer weten over de Model United Nations of The Hague 2018? Lees de verslagen op hun website.