Goud voor Nederland bij jubileumeditie Benelux Wiskunde Olympiade

In het weekend van 28 en 29 april vond de tiende Benelux Wiskunde Olympiade plaats. De Nederlandse delegatie bemachtigde in totaal 8 medailles. De 17-jarige Nils van de Berg behaalde zelfs een gouden exemplaar.

MI als partner

Het Mathematisch Instituut (MI) van de Universiteit Leiden is partner van de Olympiade. Peter Stevenhagen en Birgit van Dalen van het MI waren betrokkken als respectievelijk bestuurslid en coördinator. Promovendus Julian Lyczak was begeleider bij deze editie.

Jubilieum editie

Sinds 2009 gaan middelbare scholieren uit België, Nederland en Luxemburg jaarlijks de strijd met elkaar aan tijdens de Benelux Wiskunde Olympiade. Voor deze jubileum editie waren ook teams uit Frankrijk, Ierland en Zwitserland uitgenodigd. Elk team bestond uit tien leerlingen. Het Nederlandse team is via vier voorrondes geselecteerd uit ruim 10.000 deelnemers.

Nederland als winnaar

In vier wiskundeopgaven vochten de deelnemers de strijd uit. Hiervoor hadden ze in totaal vierenhalf uur de tijd. De beste helft van de deelnemers won een medaille (brons, zilver of goud.) Met in totaal 160 punten wist Nederland de andere twee Beneluxlanden te verslaan.

Resultaten team NL

De resultaten van de individuele leden van het Nederlandse team zijn als volgt:

GOUD (24 punten) - Nils van de Berg - 6 VWO, Sint-Oelbertgymnasium Oosterhout (NB)

ZILVER (22 punten) - Jovan Gerbscheid - 4 VWO, St. Ignatiusgymnasium Amsterdam

ZILVER (22 punten) - Szaby Buzogany - 5 VWO, Corderius College Amersfoort

ZILVER (21 punten) - Lammert Westerdijk - 6 VWO, Stedelijk Gymnasium Leeuwarden

ZILVER - Thomas Chen - 6 VWO, Gymnasium Haganum Den Haag

BRONS (17 punten) - Tim Vogels - 5 VWO, RSG Pantarijn,Wageningen

BRONS (15 punten) - Richard Wols - 5 VWO, CSG Dingsted, Meppel

BRONS (12 punten) - Floris Venselaar - 6 VWO , Christelijk College de Populier Den Haag

5 punten - Hanne Snijders - 4 VWO, Marnix Gymnasium Rotterdam

2 punten - Philippe van Elderen - 6 VWO, Atheneum College Hageveld Heemstede

Deelnemer Richard Wols over de Benelux Wiskunde Olympiade: "Het is echt heel leuk om op zo'n mooie plek wiskunde te mogen doen!" Gouden medaillewinnaar Nils van de Berg vult aan: "Ja, het is fantastisch om aan zo'n uitdagende wedstrijd deel te nemen, maar het mooiste is toch wel het maken van internationale vrienden."

Meer informatie

Voor informatie over de Nederlandse Wiskunde Olympiade, zie: www.wiskundeolympiade.nl

Teambegeleiders

• Julian Lyczak, Universiteit Leiden
  • Jeroen Huijben, Universiteit Utrecht
  • Eva van Ammers, Universiteit Utrecht

De Wiskunde Olympiade wordt georganiseerd in samenwerking met Universiteit Leiden, Technische Universiteit Eindhoven, Transtrend, ORTEC & Rabobank en wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van OCW, ABN AMRO, ASML, Centraal Bureau voor de Statistiek, Compositio, De Nederlandsche Bank, HP, Noordhoff Uitgevers, Cito, Freudenthal Instituut, Instituut Archimedes van Hogeschool Utrecht en de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren.