Universiteit Leiden

nl en

Enya Seguin: ‘Gezondheidszorg in Afrika kan zoveel beter'

Enya Seguin is een idealist. Deze 22-jarige alumnus van het Leiden University College in Den Haag wil het voor patiënten in Afrika mogelijk maken om door middel van een app toegang te krijgen tot artsen overal ter wereld. Ze laat zich niet weerhouden door de vele voetangels en klemmen.

Seguin is een ware international. Ze is Canadees, woont met haar vriend in Den Haag, verblijft regelmatig in Zwitserland, waar haar moeder woont en haar ambities betreffen Afrika, waar ze ook al is geweest. In haar opleiding Liberal Arts and Sciences: Global Challenges aan het Leiden University College The Hague (LUCTH) raakte ze echt begeistert door de gezondheidszorg. En wel door de vraag hoe je bestaande technologie kunt gebruiken om de gezondheidszorg in ontwikkelingslanden te verbeteren. Vooral waar de afstand tussen dokter en patiënt groot is in fysieke zin, of doordat de medische voorzieningen overbelast zijn, medische expertise ontbreekt of niet betaalbaar zijn. 

Seguin studeerde af in juli 2017. Decaan Judi Mesman reikte het diploma uit.

‘Gezondheidszorg is conservatief’

Seguin liep in haar opleiding stage bij de grote medicijnproducent Novartis in Zwitserland. Ze werkte voor de Novartis Foundation die als missie heeft dat zijn medicijnen overal de patiënten bereiken die ze nodig hebben. In haar stage deed Seguin namens het bedrijf onderzoek naar een telegeneeskundeproject van de Foundation in Ghana. ‘Maar het ging om één probleem en één oplossing, dat vond ik te mager. In de gezondheidszorg wordt heel conservatief gedacht. Alles verandert door nieuwe technologieën maar de gezondheidszorg blijft achter.' Kenia, vertelt Seguin, is bijvoorbeeld wereldleider op het gebied van mobiel betalen en heeft een van de hoogste mobiele internetsnelheden ter wereld. Internet is er in stedelijke gebieden prominent aanwezig . Meer dan 80% van de bewoners van de grootste sloppenwijk van Afrika, Kibera, heeft toegang tot een smartphone. 'Met deze technologische ontwikkeling in Kenia en andere Afrikaanse landen, ontstaan nieuwe kansen voor de gezondheidszorg. Ik ben dol op nieuwe technologie maar daar hoef ik niet naar op zoek. Ik ben geïnteresseerd in de mogelijkheden van bestáánde technologieën, bijvoorbeeld de smart phone. Die is wijdverspreid onder de Afrikaanse bevolking. Ik zag veel gemiste kansen en veel mogelijkheden.’

Het concept van de app

Seguin: 'Vandaag hebben we virtual-realitysystemen voor chirurgische training, slimme horloges die de bloeddruk meten en een app die huidkanker detecteert. Maar echt interessant is mobiele technologie, in het bijzonder de smart phone. Het gebruik daarvan is elementair, makkelijk op te schalen en geschikt om mensen wereldwijd met artsen te verbinden. Seguin schreef ook haar afstudeerscriptie over het gebruik van bestaande technologie in de gezondheidszorg in opkomende landen. Een ander voorbeeld dan de mogelijkheden van an de smart phone is het gebruik van drones om malariabehandelingen op afgelegen locaties mogelijk te maken.  

In Botswana, zomer 2017, voor bezoeken aan artsen, potentiële partners, onderzoeksinstituten en NGO's. Dat was enkele maanden na de lancering van YAPILI. Er was ook tijd voor ontspanning.

Complex project

Al vroeg haar studie ontmoette Seguin de mensen die het concept voor de app hadden bedacht. De app, genaamd YAPILI, dat 'tweede kans' betekent in het Swahili, is bedoeld om het contact te vergemakkelijken tussen artsen en mensen die niet naar een dokter kunnen of willen. Omdat ze hulp zoeken voor een stigmatiserend gezondheidsprobleem zoals hiv of een psychische aandoening. Niet alleen is de toegang tot de lokale gezondheidszorg vaak moeilijk, met name jongeren verlaten zich teveel op wat ze vinden op internet en op wat ze lezen in Facebook-groepen. Dat kan gevaarlijk zijn, mede vanwege de medische mythen die online rondzwerven.

Lokale gezondheidszorg is primair

Seguin zag meteen het potentieel van de app en sloeg de handen ineen met de twee ontwikkelaars. Seguin: ' YAPILI biedt een platform waar gebruikers in contact kunnen komen met gediplomeerde gezondheidswerkers als ze vragen hebben over hun medische geval of gezondheidsprobleem. Primair is er altijd de lokale gezondheidszorg. Maar als die niet bereikbaar is, op wat voor manier dan ook, is er YAPILI. Een ander probleem dat we oplossen zijn de handgeschreven medische dossiers in Afrika. Met YAPILI kunnen gebruikers hun medische voorgeschiedenis veilig opslaan. Zo kunnen we gebruikers in staat stellen om inzicht in hun eigen gezondheid te hebben, medische dossiers te centraliseren en uiteindelijk de analyse van de gezondheidszorg als geheel te verbeteren. Inmiddels zijn in de groep gezondheids-, technologische, ontwikkel-, juridische en managementspecialismen aanwezig om de app verder te ontwikkelen. 'We brengen allemaal verschillende expertise en skills mee naar YAPILI, nodig bij het samenvoegen van de disciplines gezondheidszorg en technologie.

Naam: Enya Seguin, BSc (1995)
Opleiding:  Liberal Arts and Sciences: Global Challenges (University College The Hague)
Activiteiten tijdens de opleiding: Chair of LUC.ID (LUC's online media content); Chair of the Yearbook Committee (LUC committee); Member of Amnesty International (LUC committee)
Favoriete plek in Den Haag: A secret rooftop 😉

Big Improvement Day, januari dit jaar. Seguin hield een pitch voor een jury.

Juridisch kader en beveiliging

Wat waren tot nu toe zoal de beren op de weg? Seguien: ‘Over de hele wereld mogen artsen alleen in hun eigen land de geneeskunde beoefenen, hoe moesten we dat oplossen? YAPILI heeft zijn wettelijke kader gekregen in een constructie die het mensen toestaat om digitaal te reizen voor gezondheidsadvies. Andere lastige kwesties waren het gegevensbeheer en de gegevensbeveiliging. Aangezien alle medische gegevens worden gedigitaliseerd en via de app bereikbaar zijn, is het hoogste niveau van beveiling nodig.'  En dan was/is er de vraag van het verdienmodel. De app levert niet vanzelfsprekend geld op. Seguin wil hier niet veel over zeggen. 'We hebben daar wel ideeën over maar die zijn we nog aan het uitwerken.' 

Lastige fase

De start up bevindt zich in de lastige fase waarin verdere ontwikkeling nodig is om tegemoet te komen aan het groeiende aantal gebruikers maar nog geen inkomsten worden gegenereerd. Sinds de lancering in april 2017. heeft YAPILI zes awards en erkenningen gewonnen, waaronder een bedrag van  € 25.000 in de Den Haag Innovator Challenge. Met dat geld, samen met wat er is opgehaald aan donaties en met crowdfunding, breiden de partners nu de technische functionaliteiten van YAPILI uit en gaan ze actief op zoek naar investeerders. Aan de betrokkenheid van haar of de andere partners zal het niet liggen: iedereen werkt met passie aan het project, aldus Seguin. ‘Soms word ik wakker en denk ik: waar ben ik aan begonnen, want het project is vele malen complexer dan ik dacht. Maar op méér dagen begin ik met veel plezier aan de dag en denk ik aan wat we kunnen bereiken en al hebben bereikt.’

YAPILI won de tweede prijs en de publieksprijs op de Big Improvement Dag, samen € 25.000.

Perfecte mix

Seguin is alweer bijna een jaar geleden afgestudeerd, in juli 2017. Het stond voor haar vast dat ze zich op de app ging storten en niet meteen een master zou volgen. Wat bracht haar eigenlijk naar Den Haag? ‘Ik kon niet kiezen tussen onder andere recht en economie en was op zoek naar een mix. Den Haag bleek ook nog de stad van vrede en recht, waar veel gebeurt op dat gebied. Dat sprak me aan, zo’n decor geeft je opleiding een breder perspectief. Seguin vond in Den Haag de perfecte mix in de afstudeerrichting: GED: governance, economics & development, beter kon niet. In Global Public Health-cursussen zoals Medische Antropologie en Gezondheid & Ontwikkeling (HIV/Aids) in Afrika kwam alles samen. ' Een unieek ervaring!'  De LUC-cursussen gaven me de tools en de theoretische kennis, om kritisch te kunnen denken in de echte wereld. LUC's GED-cursussen brachten de theorie overbrengen, en het was aan mij om er iets mee te te doen. Dat heb ik afgelopen jaar wel gedaan.'  Daarbij fungeert Den Haag nu als Seguins thuisbasis: ‘Ik vind de stad erg easy. Alles is op een overzichtelijke manier georganiseerd en de mensen zijn vriendelijk.’

Meer dan honderd artsen

Meer dan honderd artsen uit Europa en Afrika en ongeveer duizend gebruikers uit acht Afrikaanse landen gebruiken nu YAPILI en het online platform. Waar wil Seguin over een jaar zijn? ‘Ik wil naar een veelvoud van het aantal artsen dat we nu hebben, en een half miljoen gebruikers.’ Die ambitie staat!