Boekpublicatie Saskia Gras "Vrijplaats voor de kunsten": Boek over Haagse Vrije Academie

Saskia Gras, gepromoveerde bij het Dual PhD Centre , presenteert op woensdag 6 juni haar boek: "Vrijplaats voor de kunsten"

De Haagse Vrije Academie, vanaf 1970 ‘Psychopolis’, stond wijd en zijd bekend als vrijgevochten kunstinstituut voor iedereen, jong en oud, met of zonder schoolopleiding. Een kunstacademie waar geen selectie- en beoordelingsprincipes bestonden, evenmin als een opkomstplicht. Op de Vrije Academie ging het om verbeelding en maatschappelijke solidariteit. Het laagdrempelig instituut bracht dankzij (of ondanks?) deze benadering veel talent voort. Tijdens Psychopolis groeide het leerlingenaantal uit tot over de tweeduizend en maakte de roemruchte Cineworkshop furore. Het resulteerde in een bruisende broedplaats voor bohemiens en avant-gardisten die de klassen in- en uitliepen en in de tussenuren aan de drank en drugs zaten, maar waar ondertussen ook spannende kunstwerken werden vervaardigd. De kiem voor de experimentele ontwikkelingen was in 1947 al gelegd. De Vrije Academie sloot in 2015 haar deuren. Niet lang daarvoor begon Saskia Gras aan haar onderzoek, nog net op tijd om in het archief te kunnen duiken en de roemruchte geschiedenis van deze anarchistische kunstinstelling vast te leggen.

Het boek is uitgegeven bij Academische Uitgeverij Eburon. Het bevat 388 pagina’s en 163 foto's en afbeeldingen van kunstwerken van betrokken kunstenaars, waarvan een groot aantal in kleur.

Saskia Gras promoveerde in oktober 2017 op haar onderzoek naar de Vrije Academie. Dit boek is de handelseditie van haar proefschrift.
Lees hier meer over het onderzoek van Saskia Gras

De presentatie van het boek: Vrijplaats voor de kunsten, de Haagse Vrije Academie – Psychopolis 1947-1982, vindt plaats op woensdag 6 juni a.s. in de Schutterszaal van het Haags Historisch Museum, Korte Vijverberg 7, en begint om 15:30 uur.
Graag van te voren even aanmelden door een mail te sturen naar: saskiagras@hccnet.nl

Het boek is te bestellen via eburon.nl/vrijplaats-voor-de-kunsten.