Remco Breuker over Noord-Korea's nucleaire beloften

De Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un kondigde afgelopen weekend aan dat het land per direct stopt met kernproeven. Al sinds de Winterspelen in buurland Zuid-Korea, lijkt de relatie tussen Noord-Korea en de buitenwereld te ontdooien. Volgens Remco Breuker, hoogleraar Koreastudies aan de Universiteit Leiden, 'verliest Noord-Korea met deze toezeggingen helemaal niets.'

Breuker wijst erop dat Kim het heeft over het stilleggen van de rakettesten en kernproeven en dus niet het hele programma. Bovendien spreekt Kim alleen over lange afstandsraketten. 'Dat is mooi voor de VS, maar Japan heeft er niets aan,' aldus Breuker. Hij vermoedt dat Kim Jong-un een beetje good will in de wereld wil creĆ«ren voor de gesprekken met de VS plaatsvinden.

Meer weten?

Lees het hele artikel met Remco Breuker op Volkskrant.nl.