Leiden-Delft-Erasmus, VPRO en Unesco lanceren online onderwijsprogramma

Mind of the Universe is een serie portretten van wetenschappers uitgezonden in de zomer van 2017 door de VPRO. Deze goed gewaardeerde serie krijgt nu een vervolg in een online onderwijsprogramma: 'Mind of the Universe Online Learning Experience', ontwikkeld door docenten van de samenwerkende universiteiten Leiden-Delft-Erasmus.

Iedereen met interesse in wetenschap en techniek kan meedoen aan de 'Mind of the Universe Online Learning Experience'. De deelnemers krijgen van de docenten van Leiden-Delft-Erasmus ethische en wetenschappelijke dilemma’s voorgeschoteld en gaan de uitdaging aan deze op te lossen. Daarbij kunnen zij gebruik maken van door de VPRO, in samenwerking met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, beschikbaar gesteld beeldmateriaal.

Dilemma's

Op de website zijn fragmenten van gesprekken en uitspraken te vinden van wetenschappers die voor de VPRO-serie Mind of the Universe zijn geïnterviewd en gevolgd. De eerste drie dilemma’s gaan over privacy-aspecten van genetica, ethische aspecten bij kunstmatige intelligentie en wetenschapsfilosofie. Doordat deelnemers hun antwoorden uploaden ontstaan er online discussies en mogelijk nieuwe inzichten en vragen voor de wetenschap. Het filmmateriaal van de VPRO kunnen de deelnemers ook gebruiken in hun antwoorden.

Centre for Education and Learning

Het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education and Learning was vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van de Mind of the Universe Learning Experience. Rob Mudde, Vice President for Education TU Delft en bestuurder van het Centre for Education and Learning en legt uit waarom: 'Open onderwijs is de sleutel naar de toekomst. De samenwerking van de VPRO met Leiden-Delft-Erasmus is een prachtige innovatie die het mogelijk maakt om online learning voor nog meer mensen -jong en oud- beschikbaar te maken.' Vanuit de Universiteit Leiden is het Centre for Innovation betrokken.

Presentatoren

De wetenschappers vanuit de samenwerkende universiteiten Leiden-Delft-Erasmus die de eerste 3 dilemma´s presenteren zijn:

• Rob Zwijnenberg, Universiteit Leiden
• Virginia Dignum, TU Delft
• Tim de Mey, Erasmus Universiteit Rotterdam

Een uitgebreid interview met Rob Zwijnenberg leest u hier.

Feestelijke lancering

De feestelijke lancering van de Mind of the Universe Online Learning Experience vindt plaats op 25 april om 17 uur in Museum Prinsenhof in Delft.  Onder leiding van een moderator gaan de betrokken docenten met elkaar in gesprek gaan over het belang van deze nieuwe vorm van onderwijs en wetenschapscommunicatie. De VPRO en de voorzitter van Unesco Andree van Es zullen toelichten waarom zij deze samenwerking zijn aangegaan.