Archeoloog Lennart Kruijer gaat bloggen over zijn leven in de wetenschap

Hoe ziet je leven er uit als je wetenschapper wordt? Het Faces of Science project van de Konklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen breidt uit. Twaalf nieuwe promovendi gaan verslag doen van hun dagelijks bestaan in de wetenschap, in filmpjes en blogs. Één van deze promovendi is Lennart Kruijer van de Faculteit der Archeologie.

Globalisatie in de oudheid

Lennart Kruijer onderzoekt wat er met een samenleving gebeurt wanneer deze in korte tijd wordt overspoeld door objecten uit alle windstreken? In de antieke stad Samosata (modern Zuid Turkije), zien we in de eerste eeuw voor Christus de wereld letterlijk binnentreden. Hoe werkte globalisering in de oudheid?

Enthousiasmeren voor de archeologie

"Ik kijk er erg naar uit om aan het werk te gaan als 'Face of Science'!" reageert Lennart Kruijer op het nieuws. "Het is een mooie kans om middelbare scholieren op een toegankelijke wijze bekend te maken met de inhoudelijke en vooral ook praktische kanten van een PhD in Mediterrane en Klassieke Archeologie. Ik zal iedere maand een blog schrijven over een onderwerp dat gerelateerd is aan mijn onderzoek."

En waar zal hij bijvoorbeeld over schrijven? "Denk aan stukken over ‘veldwerk in Zuidoost-Turkije’, ‘culturele innovatie in de oudheid’ of ‘het verwoeste erfgoed van de overstroomde Eufraatvallei’. Deze zomer sta ik weer maanden in het veld bij de opgraving van de Hellenistische stad Doliche en doe ik ook een materiaalstudie in het depot van het Archeologisch Museum van Adıyaman. Dit praktische werk op bijzondere locaties leent zich natuurlijk perfect voor kleurrijke blogs met veel beeldmateriaal en kan 5 en 6 VWO’ers hopelijk enthousiasmeren voor de archeologie."

Volg Lennart Kruijer, en de andere Faces of Science, op de Faces of Science website.

'Materiaalstudie in het depot van het archeologisch museum van Adıyaman. De grote hoeveelheid legacy data behorende tot het palatiale complex op de höyük (neerzettingsheuvel) van Samosata maken het mogelijk de impact van globale en regionale connecties te onderzoeken.'

Over de Faces of Science

Op de site Facesofscience.nl bloggen al meer dan veertig andere promovendi over hoe het is om te werken in de wetenschap. Zo helpen ze studenten en leerlingen uit 5 en 6 vwo, die staan voor een keuze in hun studie, een realistisch beeld te krijgen van hoe het is om wetenschapper te zijn. Maar de blogs zijn interessant voor iedereen die geïnteresseerd is in wetenschap. De Faces treden daarnaast geregeld op bij bijeenkomsten en in de media.