‘Maatregelen tegen belastingontwijking hebben weinig effect’

Nederland wil af van het slechte imago als belastingparadijs. Staatssecretaris Snel van Financiën stuurde dan ook een plan naar de Kamer om belastingontwijking aan te pakken. ‘Een mooie eerste stap, maar het effect is vrij beperkt,’ stelt Jan Vleggeert, universitair hoofddocent belastingrecht.

Jan Vleggeert.
Jan Vleggeert

De plannen die de staatssecretaris presenteert maakt het voor kleine bedrijven lastig om belasting te ontwijken, maar grote bedrijven zullen er niet zo wakker van liggen. Zo stelt ook Vleggeert op NOS.nl: ‘De regel die ze hier voorstellen is zo soft, dat die alleen kleine misbruikgevallen lijkt te bestrijden. Ik heb hier geen hoge verwachtingen van.’

Ook in Het Financieele Dagblad komt Vleggeert aan het woord. Hierin stelt hij wederom dat in het buitenland gevestigde concernfinancieringsmaatschappijen niet door de maatregelen worden geraakt als zij enige omvang hebben.