Gemeenteraden in Nederland

De gemeentelijke politiek krijgt steeds meer verantwoordelijkheden. Vier auteurs, waaronder de Leidse hoogleraar Job Cohen, bekijken de lokale raden vanuit een historisch, juridisch en sociaal perspectief.

De geschiedenis van een van de belangrijkste politieke fora van onze democratie wordt helder geanalyseerd door Joop van den Berg (emeritus hoogleraar Parlementaire geschiedenis Universiteit Leiden), Hans Vollaard (universitair docent Universiteit Utrecht), Job Cohen hoogleraar Gemeentekunde Universiteit Leiden en oud-burgemeester van Amsterdam) en Geerten Boogaard (universitair docent Universiteit Leiden).

De Gemeenteraad geeft behalve een uitgebreid historisch overzicht van de lokale democratie ook informatie over de juridische kant van de gemeenteraden. Daarnaast belichten de auteurs de sociale samenstelling van de raad en is er ook aandacht voor de architectuur van raadszalen.

Boom uitgevers Amsterdam

2018 | ISBN 9789024409495 | 300 blz. € 25