Gastcollege Jeroen Dijsselbloem

Op woensdag 21 maart gaf Jeroen Dijsselbloem, voormalig minister van Financiën en voormalig voorzitter van de Eurogroep en van de Raad van Bestuur van de ESM (European Stability Mechanism), een gastcollege aan de Faculteit Governance and Global Affairs.

Op uitnodiging van professor Jaap de Hoop Scheffer sprak Jeroen Dijsselbloem voor De Hoop Scheffer’s studenten van LUC en ISGA over zijn ervaringen als voorzitter van de Eurogroep tijdens de financiële crisis. Dijsselbloem sprak over de complexiteiten van het intergouvernementeel politiek besturen van de Eurozone binnen de EU met veel verschillende handelingssnelheden en veel instituten.

Jeroen Dijsselbloem at LUC

In zijn antwoorden op de vele vragen van studenten combineerde hij de uitleg over de technische details van de verschillende financiële mechanismen die gebruikt werden om de Eurozone tijdens de Griekse schuldencrisis intact te houden met zijn persoonlijke verslag. Zodoende vertelde hij de studenten over de praktijk van multilaterale onderhandelingen onder hoge druk en de culturele en politieke verschillen, persoonlijkheden, en praktische details waarmee rekening moet worden gehouden in besluitvormingsprocessen in dit soort situaties.