Erik Danen benoemd tot hoogleraar Cancer drug target discovery

Met ingang van 1 april 2018 is Erik Danen benoemd tot hoogleraar Cancer drug target discovery bij het Leiden Academic Centre for Drug Research (LACDR). Zijn vakgebied is celbiologie van kanker, waarin hij zich richt op de achterliggende mechanismen bij uitzaaiingen en resistentie voor behandelingen.

Van Amerika naar Leiden

Na zijn promotie in Nijmegen in 1996 en een 3-jarige postdoc positie bij het National Institutes of Health (NIH) in Amerika werkte Danen tot 2005 als postdoc en research associate bij het Nederlands Kanker Instituut. In 2006 is hij als assistant professor, tenure track bij het LACDR begonnen. In 2012 kreeg hij zijn tenure als associate professor.

Internationale reputatie

Danen geldt als een wetenschapper met een internationale reputatie, die hij heeft opgebouwd met onderzoek naar de mechanismen achter de interactie van cellen met hun micro-omgeving. Hij staat bekend om de hoge productiviteit en impact van zijn onderzoek, dat fundamentele inzichten heeft opgeleverd en de vertaling daarvan richting nieuwe mogelijkheden voor kankertherapie.

Mooie erkenning

‘Dit betekent een mooie erkenning van het werk van mijn groep’, zegt Danen over zijn benoeming. ‘Ik zet het fundamentele onderzoek voort naar de contacten van cellen met hun omgeving. Hoe lukt het gezonde cellen om signalen uit hun complexe omgeving keurig te coördineren en hoe ontspoort dit in kankercellen? Het ontrafelen van deze mechanismen levert aanknopingspunten op voor verder preklinisch onderzoek naar kanker en andere aandachtsgebieden zoals fibrosevorming.’

Doelen

‘Ik wil kennis vergaren omtrent de complexe interacties in weefsels en organen, en blootleggen hoe die interacties verstoord raken in ziektes zoals kanker’, zegt hij over zijn toekomstige doelen. ‘Ik wil bijdragen aan de vertaling van die inzichten richting klinische toepassing. In die context wil ik ook de interactie met farma en biotech bedrijven – waar we onze modellen inzetten voor innovatief geneesmiddelonderzoek – verder intensiveren.’

Samenwerking binnen de Universiteit

Danen bouwt 3D-weefselmodellen en bestudeert die met ‘omics’ technologieën en geavanceerde microscopie. Veel van zijn onderzoek vindt plaats in het Leidse Cell Observatory. Samen met het Instituut Biologie Leiden (IBL) heeft hij geautomatiseerde bio-imaging van kankergroei en -verspreiding in zebravismodellen opgezet. Daarnaast heeft hij samen met het Leids Instituut voor Onderzoek in de Natuurkunde (LION) een methode ontwikkeld om de biofysische aspecten van adhesie en migratie van cellen te onderzoeken. In samenwerkingen binnen het LACDR en met het Mathematisch Instituut (MI) wordt de combinatie van microscopie en computationele modellering ontwikkeld.