Briefadvies Vrijheid van wetenschapsbeoefening in Nederland

Een Akademiecommissie onder leiding van Nico Schrijver heeft zich gebogen over de vraag of er in ons land sprake is van zelfcensuur of gebrek aan diversiteit in de wetenschap, en of er specifiek Nederlandse mechanismes zijn die de kans daarop vergroten.

Dit onderzoek heeft plaatsgevonden naar aanleiding van een motie van de voormalig kamerleden Straus en Duisenberg.

Conclusie van het advies Vrijheid van wetenschapsbeoefening in Nederland is dat die signalen er niet zijn, maar dat alertheid is geboden. Zo kan de steeds grotere nadruk op maatschappelijk relevant onderzoek de academische vrijheid beperken. Diversiteit van ideeën hoeft er niet noodzakelijkerwijs op het niveau van onderzoeksgroepen te zijn: essentieel is dat diversiteit er wel is op landelijk niveau.

Download het advies Vrijheid van wetenschapsbeoefening in Nederland

Een greep uit de media op 13 maart 2018:

•    KNAW: academische vrijheid wordt bedreigd – NRC Next en NRC
•    De vrijheid van wetenschap staat onder druk – Trouw
•    Is in Nederland wel voldoende academische vrijheid? Ja, zegt de KNAW – de Volkskrant
•    Wetenschap is geen links bolwerk, zegt KNAW – De universiteitsbladen
•    KNAW waarschuwt: 'ongewenst' onderzoek is ook nodig – NOS