Vleggeert: ‘Publiceer belastingrulings op een website’

Nederland heeft bij buitenlandse politici en beleidsmakers een slechte fiscale reputatie, maar dit is volgens onafhankelijke belastingexperts geen reden om de hele rulingpraktijk op te doeken. Jan Vleggeert zou de rulings graag gepubliceerd willen zien, zo stelt hij in het Financieele Dagblad.

Jan Vleggeert.
Jan Vleggeert

De vorige minister van Financiën, Jeroen Dijsselbloem, erkende dat Nederland een dubieuze rol heeft gespeeld als doorstroomland in kunstmatige belastingconstructies. Hij beloofde dan ook beterschap. Volgens Jan Vleggeert, universitair hoofddocent belastingrecht, is die belofte op papier opgelost, maar papier is geduldig. Zo houdt Nederland tot 2020 vast aan een constructie waarmee bedrijven winsten door Nederland kunnen laten stromen zodat ze elders minder belasting hoeven te betalen.

‘Er is altijd ruimte voor interpretatie, maar bij veel rulings ben ik dan wel benieuwd hoe de Belastingdienst het besluit uit 2016 interpreteert.’ Vleggeert refereert in zijn uitspraak aan een besluit uit 2016 waardoor belastinginspecteurs niet meer in mogen gaan op verzoeken van bedrijven om vooroverleg als belastingbesparing het hoofddoel is.

Om de toenemende kritiek te pareren, is transparantie onmisbaar volgens Vleggeert. ‘De geur van geheimzinnigheid en achterkamertjes is een groot probleem. Als je rulings levensvatbaar wilt houden, moet je ze net als België geanonimiseerd publiceren op een website.’