Universiteit Leiden lanceert MULTIPLY platform om informatiestromen van nieuwste ESA-satellieten te integreren voor aardobservaties.

Het Centrum voor Milieuwetenschappen van de Universiteit van Leiden (CML) heeft, samen met haar Europese partners, in een workshop bij de European Space Agency (ESA), het nieuwe MULTIPLY platform gepresenteerd. Dit platform maakt het voor het eerst mogelijk om verschillende datastromen van ESA’s nieuwste satellieten (Sentinel 1, 2& 3) te combineren. In ESA’s hoofdkwartier voor ‘Aard observatie Activiteiten’ (ESRIN) zijn wetenschappers voor het eerst aan de slag gegaan met dit platform om wereldwijd informatie over de toestand van landbouwgewassen en natuurgebieden te verkrijgen.

Satellieten komen voor in vele soorten en maten. Zo zijn er satellieten die primair zichtbaar licht gebruiken, zoals Sentinel-2 en 3, maar ook satellieten die radargolven gebruiken, Sentinel-1. Tot voor kort werd informatie van verschillende soorten niet met elkaar gecombineerd.

In het MULTIPLY project, gefinancierd vanuit het Horizon 2020 programma van de Europese Commissie en geleidt door Prof.Dr.Ir Peter van Bodegom werken onderzoekers specifiek  om dit te realiseren

Het eerste prototype van dit MULTIPLY platform is onlangs gereedgekomen en geeft de mogelijkheid om wereldwijd vegetatie- en bodemkarakteristieken nauwkeuriger af te leiden. Zo kan het in kaart brengen van bodemvocht (met radargolven) vele malen beter gedaan worden als de dichtheid van de vegetatie berekend is (op basis van zichtbaar licht).

Model van een Sentinel 2 satelliet

Tijdens een 3 daagse workshop in Frasati, Italië, hebben deelnemers voor het eerst met het MULTIPLY  platform mogen kennis maken aan de hand van drie casestudies. Deze lieten zien hoe in Tanzania dagelijks gewas-bedekking kaart te brengen is met Sentinel-3 beelden en hoe Sentinel-2 data gebruikt worden voor precisie landbouw boven Spanje. Ondanks dat dit slechts een prototype is van het uiteindelijke platform, werd tot nu toe bereikte resultaat met veel enthousiasme gereageerd door de verschillende deelnemers, de ESA en de Europese Commissie