Tom Lubensky aangesteld als 2018 Lorentz-hoogleraar

De afdeling theoretische natuurkunde stelt deze lente Professor Tom Lubensky van de University of Pennsylvania aan als de 64e Lorentz-hoogleraar. Hij is een pionier op het gebied van theoretische fysica van zachte materie en winnaar van de prestigieuze Buckley Condensed Matter Prize. Tijdens zijn verblijf in Leiden van 9 april tot 9 juni geeft Lubensky vier lezingen.

Wat hebben schuim, membranen en gels met elkaar gemeen? Ze staan allemaal ingedeeld als zachte materie. Zachte materialen zijn stoffen die gemakkelijk vervormen onder externe krachten, elektromagnetische velden of temperatuurschommelingen. Met andere woorden: alles wat nat, sponzig of buigzaam is. Tom Lubensky is een van de pioneers geweest die zachte materie in het domein bracht van de theoretische fysica, waarvoor hij concepten gebruikte uit de continuümechanica en quantummechanica.

Binnen dit onderzoeksgebied staat Lubensky bekend om zijn werk aan vloeibare kristalelastomeren. Dit zijn rubbers opgebouwd uit moleculen die van oriëntatie kunnen wisselen. Ze houden een grote belofte in voor toepassingen als kunstmatige spieren en aandrijving die reageert op temperatuur. Lubensky is co-auteur van een van de meest gebruikte boeken over fysica van zachte materie: Principles of condensed matter physics (Cambridge University Press).

Prof. Tom Lubensky geeft drie lezingen over ‘elasticiteit’ op 8 mei, 15 mei en 29 mei (alle om 14:00 uur), plus een Colloquium Ehrenfestii op 16 mei om 19:30 uur.

Een van Lubensky’s recentste ontdekkingen—samen met Charles Kane—is dat klassieke mechanische constructies, zoals een keten van slingers verbonden met veren, gelijkenissen vertonen met topologische isolatoren en andere topologische elektronische materialen. Deze wetenschappelijke doorbraak vormde het startschot voor het vakgebied topologische mechanica.

Klik hier voor een lijst met eerdere Lorentz-hoogleraren, waaronder vijftien Nobelprijswinnaars.