Leerlingen van de middelbare school coachen

Leren van en met elkaar. Het Haags Mentorprogramma ging op 7 februari 2018 van start en koppelt studenten van de Universiteit Leiden en De Haagse Hogeschool aan leerlingen uit 3 havo van het Wateringse Veld College en van de Johan de Witt Scholengroep.

Waarom een mentorprogramma?

De leerlingen kunnen extra één-op-één aandacht gebruiken, bij het kiezen van een vervolgstudie, bij het ontdekken van hun talent of bij het ontwikkelen van studievaardigheden. Of gewoon extra aandacht voor hoe het met hen gaat.

Studenten vervullen op hun beurt de rol van mentor, omdat zij dicht bij de belevingswereld staan van de leerlingen. Studenten leren hoe het is om in de praktijk iemand te coachen en breiden op deze manier hun eigen sociale netwerk uit. Daarnaast hebben zij wekelijks intervisie onder begeleiding van een docent en zijn er inhoudelijke bijeenkomsten over coaching, pubers en diversiteit.

Studenten Universiteit Leiden

Projectleider Sanne Bosker van het ICLON van de Universiteit Leiden vertelt dat er zo veel animo was van studenten dat een selectie nodig was. Studenten van onder andere het ICLON, Honours College en het Leiden University College meldden zich enthousiast aan. Met deze groep ging de pilot afgelopen woensdag van start en deze loopt tot einde van dit schooljaar. Daarna wordt een vervolg gemaakt in het nieuwe schooljaar met twee nieuwe groepen; aan belangstelling geen gebrek.

Samenwerking

Het Haags Mentorprogramma is een samenwerkingsverband van de Universiteit Leiden, De Haagse Hogeschool, het Zuid-West College, de Johan de Witt Scholengroep en Durf te dromen. Zij werken in nauwe samenwerking om de overgang tussen het voortgezet onderwijs en het hoger onderwijs soepeler te laten verlopen. En zetten in op leren in de praktijk, verbinding van verschillende doelgroepen en het vergroten van de sociale netwerken van zowel de betrokken docenten, leerlingen en studenten.

Meer informatie over het Haags Mentorprogramma